غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

علت انزال زودرس چیست و آیا درمانی برای زود انزالی وجود دارد؟

انزال زودرس

انزال زودرس یک مشکل رایج در بین مردان است و بنابر آمار پزشکی 35% از مردان دچار آن می باشند. بنابر نظر سنجی‌هایی که درباره مدت انزال از مردان در کشورهای مختلف انجام شده میانگین مدت آن از زمان دخول 5 دقیقه است و اگر مردی در کمتر از 5 دقیقه انزال شود دچار زود انزالی است. البته زمانی می توان گفت فردی به انزال زودرس مبتلا است که همیشه و در همه روابط مدت انزال وی کمتر از 5 دقیقه باشد. طبیعی است اگر فاصله بین هر رابطه طولانی باشد (بیش از یک هفته) در بار اول حتی ممکن است مرد در زمان کمتر از دو دقیقه انزال شود یا مثلا گاهی ممکن است به دلیل استرس، اضطراب و یا خستگی زمان انزال کوتاه شود که در این موارد مشکل و بیماری محسوب نمی شود. پس اگر شما همیشه در روابط خود در زمان کوتاه انزال می‌شوید آنگاه باید برای درمان اقدام کنید.

علل زود انزالی چیست؟

انزال زودرس را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1. فرد از ابتدا دچار زود انزالی بوده که معمولا دلیل آن خود ارضایی‌ زیاد قبل از اولین رابطه جنسی است. خود ارضایی می‌تواند تغییرات روانی و عصبی در ساختار مغز و سیستم تناسلی ایجاد کند. گاهی نیز ممکن است مشکل فیزیکی در اندام تناسلی مرد وجود داشته که باعث عدم کنترل انزال می‌شود، البته این مورد بسیار نادر است.

2. فرد قبلا دچار انزال زودرس نبوده اما به مرور زمان این مشکل برای وی به وجود امده است که از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حتما بخوانید: با نحوه، میزان مصرف و عوارض قرص ویاگرا (Viagra) آشنا شوید!

کم کاری غدد فوق کلیوی (آدرنال)

سطح پایین هورمون‌های تستوسترون (Testosterone) و دی هیدرو اپی آندروسترون (DHEA) می توانند باعث مشکلاتی در مردان از قبیل کاهش تمایلات جنسی، قابلیت نعوظ و حتی زود انزالی گردند.

کم کاری غدد فوق کلیوی علائم دیگری نیز دارد از جمله خستگی و کاهش انرژی بدن، عدم کنترل استرس، نیاز بیش از حد به خواب، افت مرتب قند خون، احساس ضعف و علایم دیگر. از طریق آزمایشات خون می توان سطح این دو هورمون و وضعیت غدد فوق کلیوی را بررسی نمود.

استرس مزمن

استرس می تواند هم منشاء روانی داشته باشد و به دلیل شغل یا شرایط زندگی ما به وجود آید و هم می تواند منشاء متابولیکی داشته باشد مثلا به دلیل کمبود مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم در بدن به وجود آید زیرا این دو عنصر کمک به آرامسازی سیستم اعصاب و عضلات می کنند و سطح هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش می دهند.
استرس هر منشاعی که داشته باشد باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود. کورتیزول بالا باعث مشکلاتی مانند بی‌خوابی یا خواب سبک، اضطراب، عدم کنترل عصبانیت، ریزش مو، کاهش تمرکز فکری و غیره می شود.

تحقیقات نشان می دهند افرادی که دچار استرس مزمن می باشند تا 50% بیشتر از سایرین دچار مشکلات جنسی از جمله انزال زودرس می باشند.

از طریق آزمایش خون Cortisol 8AM می توان سطح این هورمون را در بدن بررسی کرد و پی برد ایا فردی دچار استرس مزمن می باشد یا خیر.

حتما بخوانید: روش صحیح استفاده از کرم و اسپری‌های تاخیری مردان چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

الکل و مواد مخدر هم باعث کاهش توانایی جنسی می شوند و هم باعث تغییرات منفی در سیستم اعصاب و انتقال دهنده‌های عصبی که می توانند به انزال زودرس ختم شوند.

عوارض جانبی بعضی از دارو‌ها

بعضی از داروها می توانند با تاثیر غیر مستقیم بر سیستم تناسلی مردان موجب بروز مشکلاتی شوند. چنانچه دارویی مصرف می کنید می توانید بروشور آنرا مطالعه نمایید تا مطمئن شوید عوارضی در این زمینه نداشته باشد.

کم خونی

کم خونی در مردان برعکس زنان شایع نمی باشد اما گاهی در مردان نیز مشاهده می شود علل شایع آن در مردان کمبود ویتامین‌ ب 12 و اسید فولیک است. از آنجا که مردان دچار قاعدگی نمی شوند فقر آهن معمولا نقشی در کم خونی ندارد. زمانی که فرد دچار کمخونی باشد خون کافی وارد عروق آلت تناسلی وی نمی شود که این امر می تواند به نعوظ ناکامل و انزال زودرس ختم گردد.

سطح پایین هورمون پرولاکتین

سطح پایین پرولاکتین می تواند موجب اضطراب شود. پرولاکتین هورمونی که بیشتر هنگام خواب ترشح می شود و ضد استرس و شل کننده عضلات است.

پرکاری غده تیروئید

یک تحقیق بروی 260 مرد که به پرکاری تیروئید  مبتلا بوده نشان می‌دهد 50% از این افراد با انزال زودرس مواجه بوده و بعد از آنکه تحت درمان دارویی برای تیروئیدشان قرار گرفتند این رقم به 15% کاهش یافته است.

حتما بخوانید: آیا روشی برای بزرگ کردن آلت تناسلی مردان وجود دارد؟

تشیخص علل و درمان انزال زودرس

در اغلب موارد مشکلات هورمونی و متابولیکی نقش مهمی در ناتوانی و مشکلات جنسی ایفا می کنند که در گام اول باید وضعیت هورمون‌ها، غدد تیروئید و فوق کلیوی، سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق آزمایشات خون بررسی شوند و در صورت نیاز درمان مناسب توسط پزشک ارائه گردد.

روش‌های موثر برای طولانی کردن زمان انزال

در زیر روش‌هایی برای تاخیر انزال ذکر خواهم کرد. توجه کنید این روش‌ها به عنوان درمان محسوب نمی شوند بلکه راه‌های موقتی جهت طولانی کردن زمان انزال می باشند.

1. استفاده از اسپری یا کرم‌های تاخیری

اسپری و کرم‌های تاخیری حاوی ماده سر کننده لیدوکائین یا بنزوکائین می باشند. این محصولات باعث کاهش حساسیت نواحی تحریک پذیر آلت تناسلی می شوند و با این مکانیزم از زود انزالی جلوگیری می کنند.

طریقه مصرف به این شکل است که باید مقدار کمی از آنرا 20 دقیقه قبل از رابطه به سر کلاهک از زیر و رو بمالید.

توجه کنید مقدار مصرف باید به اندازه باشد اگر کم مصرف کنید بی اثر خواهد بود و اگر زیاد باعث بی حسی بیش از حد  شده و قابلیت نعوظ را کاهش می دهد. بعد از یک یا دوبار استفاده دستتان خواهد آمد چه میزان برایتان مناسب است.

در مصرف این اسپری یا کرم‌ها نباید زیاده روی کرد و به عنوان یک محصول همیشگی از آن‌ها استفاده نمود. هفته‌ای یکبار یا گاهی در روابط استفاده از آن‌ها بلامانع است و باعث بروز عوارض یا مشکلی نمی شوند.

حتما بخوانید: چگونه از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

2. استفاده از کاندوم ضخیم یا استفاده از 2 کاندوم به طور همزمان

این روش به ویژه اگر مدت طولانی است که رابطه نداشته‌اید به شما کمک می کند. معمولا اگر فاصله زیاد بین برقراری رابطه باشد حجم منی ذخیره شده در دستگاه تناسلی زیاد می شود و زمان انزال کوتاه خواهد بود. این روش یکی از بی خطرترین و راحتترین روش‌ها جهت افزایش مدت انزال است.

3. انجام ورزش‌های مخصوص آلت تناسلی

انجام ورزش‌های اصولی که توسط متخصصین طراحی شده است کمک به بهبود گردش خون در آلت تناسلی کرده و قدرت نعوظ را افزایش می دهد. بررسی‌ها نشان می دهند انزال زودرس در افرادی که دچار اختلالات نعوظ می باشند بیشتر دیده می‌شود. گاهی بعضی از افراد قبل از آنکه به نعوظ کامل برسند انزال می شوند. انجام این ورزش‌ها می تواند انزال را به زمان عادی برساند.

حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره واکسن آنفولانزا بدانید! چه کسانی باید و چه کسانی نباید بزنند

4. مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی

استفاده از گیاه دارویی جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba) باعث افزایش تمرکز، کاهش استرس و بهبود گردش خون می‌شود. دیگر گیاه مفید بابونه است که سیستم اعصاب مرکزی را آرام می کند. استفاده همزمان از این دو گیاه 2 الی 3 ساعت قبل از رابطه کمک به افزایش مدت انزال می کند.

از دیگر مکمل‌های مفید می توان به هیدروکسی تریپتوفان 5 یا 5HTP اشاره کرد. این ترکیب طبیعی باعث افزایش سروتونین در مغز می شود و خاصیت ضد افسردگی و اضطراب دارد و حس آرامش را بیشتر می کند.

اگر دوز 100 میلیگرم بصورت روزانه مصرف شود بعد از یک هفته اثرات آن در آرامسازی سیستم اعصاب مشخص می شود و برای افرادی که دچار استرس مزمن می باشند بسیار مفید است.

گفته می شود مصرف روتین مکمل هیدروکسی تریپتوفان 5 می تواند زمان انزال را تا 2 برابر بیشتر کند.

حتما بخوانید: چه مکمل‌های غذایی هنگام ابتلا به کرونا (کووید-19) مصرف کنیم؟

5. داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین (SSRIs):

این داروها برای درمان افسردگی استفاده می شوند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف آن‌ها زمان انزال در مردان و ارگاسم در زنان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. از جمله این داروها می توان به سرترالین (آسنترا) و فلوکسیتین اشاره کرد.

طریقه مصرف یک دوز، 3 الی 4 ساعت قبل از رابطه است. مصرف داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

پزشکان گاها مصرف داروهای SSRI را با داروهای افزایش قدرت نعوظ مانند ویاگرا به طور همزمان توصیه می‌کنند تا هم زمان انزال طولانی شود و هم قدرت نعوظ افزایش یابد.

حتما بخوانید: بهترین مواد غذایی برای درمان کرونا کدامند؟