غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

فواید و اثرات بیوتین در رشد موها چیست؟

بیوتین

نام های دیگر بیوتین ویتامین اچ (Vitamin H) و ویتامین ب7 (B7) می باشد، از آنجا که بیوتین نقش مهمی در سلامت موها ایفا می کند به آن ویتامین H که مخفف مو(Hair) است گفته می شود. بیوتین جز ویتامین های گروه ب است.

بیوتین به عنوان یک کوآنزیم به بدن در متابولیزم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها کمک می کند، کوآنزیم به مواد شیمیایی گفته می شود که برای تولید و فعالسازی آنزیم ها در بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

بیوتین برای حفط سلامت ناخن ها، پوست و موها الزامی است به همین جهت در اکثرا مکمل ها و محصولاتی که برای کمک به درمان ریزش موها و مشکلات پوستی تولید می شوند وجود دارد.

محققین پزشکی بر این عقیده اند که بیوتین فقط از طریق خوراکی(قرص) و به شکل آمپول و تزریقی جذب بدن می گردد و وجود آن در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها، کرم ها و محلول‌های ضد ریزش مو بی اثر بوده و از طریق پوست جذب بدن نمی گردد.

حتما بخوانید: چگونه لاغر شویم و وزن خود را سریع کاهش دهیم؟

بیوتین نقش مهمی در تکثیر سلول ها ایفا می کند به همین جهت آنرا ابزاری مفید برای رشد موها می دانند، هنگامی که بیوتین جذب و وارد جریان خون می شود با آنزیم های سلولی واکنش نشان می دهد و نقش مهمی در تولید اسیدهای آمینه ایفا می کند. اسیدهای آمینه مانند آجرهایی می باشند که ساختار پروتئین ها را تشکیل می دهند، موها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند و بیوتین کمک به رشد و افزایش ضخامت موها می کند.

بیوتین نقش مهمی در تولید قند و تبدیل آن به انرژی نیز ایفا می کند و برخی از پزشکان از مکمل های بیوتین در کنار عناصر کروم، روی و سایر مواد مغذی برای کمک به درمان دیابت نوع 2 استفاده می کنند.

از آنجا که بیوتین در کنار 7 ویتامین دیگر گروه ب برای متابولیزم چربی ها مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از پزشکان معتقدند مصرف مکمل های غذایی بیوتین کمک به کاهش کلسترول بد (LDL) می کند.

حتما بخوانید: درمان چاقی چیست؟ با غذاهای چربی سوز آشنا شوید!

نشانه های کمبود بیوتین:

کمبود بیوتین به ندرت اتفاق می افتد چون بدن به مقدار بسیار کم به آن نیاز دارد و این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. مشکلات روده ای، داروهای ضد تشنج و مصرف آنتی بیوتیک به مدت طولانی سبب از بین رفتن بیوتین و کمبود آن در بدن می گردند. همچنین مصرف چای و قهوه بعد از غذا و خوردن سفیده تخم مرغ خام مانع جذب بیوتین در روده ها می شوند.

علائم کمبود بیوتین در بدن عبارتند از خشکی پوست، شوره سر، موهای شکننده و نازک، مو خوره، ریزش مو، مشکلات گوارش از قبیل یبوست، اسهال و بی اشتهایی.

تحقیقات نشان می دهند کمبود بیوتین باعث افزایش اختلال در متابولیزم گلوگز در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می گردد.

باکتری های مفید در روده ها می توانند مقداری بیوتین تولید کنند. این باکتری ها در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها براحتی از بین می روند و به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک موجب کمبود این ویتامین در بدن انسان می شود.

حتما بخوانید: پر فروشترین محلول های ضد ریزش مو در ایران کدامند؟

نیاز روزانه بدن به بیوتین:

نوجوانان بین سن 14 الی 18 سال روزانه به 25 میکروگرم، افراد بالغ و بزرگسال (19+ سال) به 30 میکروگرم، زنان شیرده و باردار به 30 الی 35 میکروگرم بیوتین نیاز دارند.

منابع غذایی حاوی بیوتین:

تخم مرغ، هویج، چغندر، بادام، گردو و سایر مغزها، شیر گاو و بز، انواع توت، پیاز، آووکادو و مخمر آبجو از منابع غذایی حاوی بیوتین به مقدار مناسب می باشند.

حتما بخوانید: بهترین شامپوی ضد ریزش مو کدام است؟

مکمل های غذایی و آمپول بیوتین:

بیوتین هم به شکل مکمل‌های غذایی (قرص) و هم به صورت آمپول تولید می شود. از آنجا که آمپول ها حاوی مقداری جیوه، آلومینیوم و یا سایر فلزات و مواد شیمیایی بوده که برای بدن مضر می باشند مصرف بیوتین به شکل مکمل غذایی (قرص) مناسب تر است.

مصرف بیوتین تا دوز 3000 میکروگرم در روز بی خطر است. بیوتین یک ویتامین محلول در آب است یعنی مازاد آن از طریق ادرار دفع می شود.

آیا نیاز به مصرف مکمل های بیوتین می باشد:

چنانچه دچار ریزش مو، مشکلات ناخن و غیره نمی باشید اصولا نیازی به استفاده از مکمل های بیوتین نمی باشد و به اندازه کافی آنرا با داشتن یک برنامه غذایی متعادل دریافت می کنید. همواره قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک متخصص مشورت کنید.