غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

با نقش عنصر کروم (Chromium) در متابولیزم قند آشنا شوید

chromium

کروم یک ماده معدنی است که نقش اصلی آن کمک به متابولیزم و تنظیم قند می باشد، بدن ما به مقدار بسیار کمی به کروم نیاز دارد و از این جهت کروم جز مواد معدنی کمیاب محسوب می شود.

عملکرد و نقش کروم در بدن انسان:

کروم باعث افزایش سرعت متابولیزم و انرژی بدن می شود. بدن از کروم برای تولید اسید های چرب و کلسترول استفاده می کند که این نوع چربی ها برای فعالیت مغز و تولید بعضی از هورمون ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

حتما بخوانید: قهوه برای چه افرادی مفید و برای چه کسانی مضر است؟

این ماده معدنی کمک می کند قند از سطح خون جمع آوری و وارد سلول ها گردد تا در آنجا به انرژی و ای تی پی (ATP) تبدیل شود، محققین پزشکی بر این باورند که یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع 2 می تواند کمبود کروم و سایر مواد معدنی که بدن از آن ها برای متابولیزم گلوگز استفاده می کند از قبیل منیزیم، روی و منگنز باشد و به همین جهت بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه مصرف مکمل های غذایی حاوی کروم را برای افراد دیابتی مفید می دانند.

کروم با تنظیم متابولیزم و کنترل قند باعث کاهش نوسانات قند در خون و میل به مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین می شود، به همین دلیل یکی از علائم کمبود کروم در بدن تمایل به مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینیجات می باشد که این مسئله خود باعث چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می گردد.

کروم همچنین کمک به افزایش متابولیزم چربی ها و تبدیل آن ها به انرژی می کند و با این مکانیزم باعث افزایش انرژی بدن، کاهش چربی ها و افزایش حجم و قدرت عضلات می گردد.

حتما بخوانید: فواید چای سبز برای بدن چیست و چند لیوان چای سبز در روز بنوشیم؟

مقدار نیاز روزانه بدن به کروم:

مردان بین سنین 19 تا 50 سال 35 میکرو گرم

زنان بین سنین 19 تا 50 سال 25 میکرو گرم

مردان بالای 50 سال 30 میکروگرم

و زنان بالای 50 سال نیازمند 20 میکروگرم کروم در روز می باشند.

منابع غذایی حاوی کروم:

کلم بروکلی، مخمر آبجو، بعضی از ادویه جات، سیب زمینی، سیب، موز، پرتقال، سیر، انگور، غلات با سبوس کامل از منابع غذایی حاوی کروم می باشند.

حتما بخوانید: روغن ماهی (امگا 3) چیست و برای چه بیماری هایی مفید است؟

مکمل های غذایی کروم:

مکمل های غذایی کروم توسط پزشکان و متخصصین تغذیه جهت کمک به درمان بعضی از مشکلات و بیماری ها تجویز می شوند، که برخی از آن ها عبارتند از:

کمک به درمان دیابت نوع 2

کمک به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL)

کمک به کاهش وزن و چربی های بدن و افزایش حجم عضلات

کمک به افزایش سرعت متابولیزم و انرژی در بدن و تقویت غدد فوق کلیوی

کنترل اشتها و کاهش تمایل به مصرف بیش از حد شیرینیجات و مواد قندی

تذکر: مکمل های کروم حتما باید با نظر پزشک مصرف شوند.

حتما بخوانید: چگونه لاغر شویم و وزن خود را سریع کاهش دهیم؟