غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

عوارض قرص ضد بارداری چیست؟ ریزش مو و سایر خطرات آنرا بشناسید

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری چیست؟

یکی از روش های جلوگیری از بارداری استفاده از قرص های ضد بارداری است، انواع و برندهای مختلفی از این قرص ها در داروخانه ها فروخته می شوند از قبیل قرص ال دی(LD)، اچ دی(HD)، یاسمین(Yasmine)، یاز(Yaz) و غیره.
مطالعات نشان می دهند اگر قرص های ضد بارداری صحیح و مطابق دستور لابراتوارهای تولید کننده مصرف شوند 99% از بارداری جلوگیری می کنند به عبارتی از هر 100 مصرف کننده شاید 1 نفر دچار بارداری ناخواسته شود.

واقعیت غیر قابل انکار این است که مصرف هر نوع قرص ضد بارداری بویژه برای طولانی مدت عوارض جانبی جدی و خطرناکی از جمله برهم خوردن تعادل هورمون ها در بدن، ریزش مو، افزایش وزن، افسردگی، نوسانات خلق و خوی، حساسیت پستان ها، آکنه، شانس کاهش بارداری بعد از قطع قرص و غیره را به همراه دارد. بسیاری از تحقیقات جدید نیز نشان می دهند به واسطه تغییرات هورمونی که قرص های ضد بارداری در بدن ایجاد می کنند شانس ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان سینه، دیابت و سکته قلبی و مغزی افزایش می یابد.

حتما بخوانید: کیست تخمدان چیست؟ آیا کیست تخمدان باعث ریزش مو می شود؟

دو نوع کلی از قرص های ضد بارداری وجود دارد نوع اول در دوز پایین(LD=Low Dose) است که خانم ها در روزهای مشخصی از ماه مصرف می کنند و بعد می توانند در همه روزها نزدیکی با احتمال عدم بارداری تا 99% درصد داشته باشند. نوع دوم با دوز بالا(HD=High Dose) است که به آن قرص روز بعد از نزدیکی(Morning after pill) نیز گفته می شود و برای استفاده در زمانی است که به شکل اتفاقی مایع منی مرد وارد واژن زن شود و احتمال بارداری وجود داشته باشد. در حقیقت این نوع قرص برای جلوگیری از بارداری فقط برای یک بار و یک رابطه است و باید روز بعد از رابطه ای که احتمال بارداری در آن وجود داشته مصرف شود. قرص اچ دی حداکثر باید تا 72 ساعت بعد از رابطه مصرف شود تا موثر واقع گردد.

بنا بر گزارشی در سال 2012 در آمریکا بیش از 11 میلیون زن از انواع قرص های ضد بارداری استفاده نموده اند و آمار جهانی آن بیش از 100 میلیون نفر بوده است. بیشترین مصرف نیز در بین سنین 17 الی 30 سال بوده است. البته این آمار فقط مبنی بر فروش این قرص ها با نسخه پزشک بوده و آمار واقعی احتمالا بیش از این رقم می باشد زیرا در بسیاری از مواقع داروها بدون نسخه نیز فروخته می شوند!

متاسفانه بسیاری از بانوان به اشتباه تصور می کنند عوارض و خطرات قرص های ضد بارداری در قیاس با فایده آن ها در جلوگیری از بارداری بسیار کم است و به همین دلیل به شکل مستمر از این قرص ها استفاده می کنند.

حتما بخوانید: دلایل اصلی ریزش مو در زنان کدامند و چگونه باید آنها را درمان نمود؟

بانوان باید توجه کنند راه های کم عوارض تری نیز برای جلوگیری از بارداری وجود دارد از جمله استفاده از کاندوم در روزهای عادی ماه و برقراری رابطه بدون کاندوم در روزهای خاصی از ماه، به عنوان مثال 2 الی 3 روز قبل و بعد از قاعدگی شانس بارداری پایین است و اکثر بانوان می توانند با شریک خود رابطه بدون کاندوم را تجربه کنند.

از اینرو فقط در مواقع ضروری استفاده از قرص های ضد بارداری توصیه می شود و نباید به شکل مستمر و بدون تجویز پزشک

از آن ها استفاده نمود. گاهی نیز پزشک برای سایر مشکلات زنان از قبیل برای به تعویق انداختن زمان قاعدگی و یا کاهش خونریزی ممکن است برای کوتاه مدت قرص ضد بارداری تجویز کند که مصرف آن مطابق دستور پزشک بلامانع است.

عوارض قرص های ضد بارداری:

قرص های ضد بارداری غالبا باعث افزایش سطح هورمون استروژن در بدن زنان می شوند امری که نه طبیعی است و نه بدون خطر. چرخه طبیعی قاعدگی در زنان در اثر افزایش و کاهش میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در ماه شکل می گیرد. قرص ضد بارداری با بالا نگه داشتن سطح استروژن به شکل غیر طبیعی در کل ماه بدن را به نوعی فریب می دهد که گویا فرد حامله است، زیرا بدن سطح بالای استروژن را به عنوان نشانه ای از حاملگی درک می کند و در این صورت امکان بارداری دوباره را غیر ممکن می سازد.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از زنان و مردان کمبود ویتامین D دارند؟

طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) خطرات افزایش سطح استروژن به واسطه مصرف قرص های ضد بارداری عبارتند از:

افزایش احتمال بروز سرطان سینه

تهوع، گرفتگی عضلات و حساسیت پستان ها

افزایش خطر لخته شدن خون و بروز سکته قلبی و مغزی(این خطر در زنان چاق بیشتر است)

افزایش کلسترول بد(LDL)

سردرد و میگرن

افزایش فشان خون

افزایش وزن

نوسانات خلق و خوی و بروز افسردگی

ایجاد سنگ صفرا

بروز مشکلات کبدی از قبیل کبد چرب و حتی ایجاد تومور در کبد

حتما بخوانید: آیا رنگ کردن مو باعث آسیب به موها و یا ریزش مو می گردد؟

مشکلات روانی و جسمانی مرتبط با مصرف قرص های ضد بارداری:

استفاده از قرص های ضد بارداری بیش از چند هفته براحتی موجب برهم خوردن تعادل ویتامین ها، مواد معدنی و به دنبال آن هورمون ها در بدن زنان می شوند. همانطور که اشاره شد مصرف قرص ضد بارداری موجب افزایش سطح استروژن شده و سطح بالای استروژن موجب افزایش عنصر مس در سرم خون می گردد.

عنصر مس تحریک کننده بخشی از مغز است که کنترل احساسات را بر عهده دارد و زمانی که سطح آن در خون افزایش یابد علایمی مانند زود رنجی، پرخاشگری و عصبانیت، بی خوابی، اضطراب، اختلال حواس، وسواس، بد بینی و سردردهای میگرنی بروز می کنند، افرادی که سابقه بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی، اسکیزوفرنی، بی قراری، بی خوابی و غیره را دارند توصیه می شود از قرص های ضد بارداری استفاده نکنند احتمال عود و یا تشدید علائم بیماری در آن ها وجود دارد.

شواهد علمی نیز نشان می دهند که وقتی سطح استروژن و پروژسترون بیش از حد طبیعی باشند سیستم واکنش مغز تغییر کرده و علائمی مانند بی اشتهایی، کاهش تمایلات جنسی، افسردگی و بی تفاوتی بروز می کنند.

مس در پیوند خوردن کلسیم به استخوان ها و بافت های همبند به منظور ساخت و ترمیم آن ها مورد نیاز است. این شامل تاندون ها، رباط ها، پوست، مو، ناخن، شریان ها و وریدها می شود. عدم توازن آن می تواند به پوکی استخوان و تقریبا به تمام مشکلات پوستی، تاندون ها، مو و ناخن ها دامن بزند و اکثر بانوانی که برای طولانی مدت از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند دچار جوش، آکنه، چروک های پوستی، ریزش مو و ناخن های سست و شکننده می شوند.

حتما بخوانید: معرفی موثرترین گیاهان دارویی برای تنظیم هورمون ها و رویش مو

از طرفی دیگر استروژن و مس بالا موجب تخلیه ذخایر بدن از عناصر روی، منیزیم، ویتامین ث، ب6 و اسید فولیک شده و سبب بروز طیف وسیعی از مشکلات از جمله گرفتگی عضلات، کاهش انرژی و ضعف حافظه، کم خونی، عدم کنترل استرس و غیره می گردند. اگر پزشکتان برای شما مصرف طولانی مدت قرص ضد بارداری تجویز کرده درباره مصرف مواد مغذی ذکر شده در قالب مکمل غذایی با وی مشورت نمایید.

قارچ و عفونت در بدن:

سطح بالای استروژن و مس زمینه را برای رشد انواع قارچ و عفونت در بدن فراهم می کنند، عفونت و قارچ می تواند هر ارگانی از بدن از جمله دستگاه گوارش، پوست و سینوس ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر گزارش وب سایت سازمان سلامت زنان رشد قارچ در بدن رابطه مستقیم با افزایش سطح هورمون استروژن دارد.

همچنین مس برای متابولیزم هوازی مورد نیاز است، افزایش سطح آن اجازه می دهد تا ارگانیسم های قارچی در بدن رشد کنند، میزان کافی عنصر روی برای عملکرد سیستم دفاعی بدن ضروری است، هر گاه مس در بدن زیاد شود باعث کاهش روی در بافت های بدن و تضعیف سیستم ایمنی می گردد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی:

قرص ضد بارداری از بیماری های مقاربتی از قبیل زگیل تناسلی(ویروس HPV)، هپاتیت، سوزاک، سیفلیس، ویروس اچ ای وی(HIV) و غیره جلوگیری نمی کند از اینرو اگر حین روابط از کاندوم استفاده نشود کماکان امکان انتقال بیماری های ذکر شده در صورت آلوده بودن طرف مقابل وجود دارد. برخی از خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند از آنجا که آسوده خاطر از عدم بارداری می باشند ممکن است رفتار جنسی پر خطر(رابطه بدون کاندوم) بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار می گیرند.

نتیجه گیری:

شدت و نوع عوارض جانبی قرص های ضد بارداری با توجه به عواملی مانند سابقه بیماری، سن، سلامت عمومی، وضعیت و تاریخچه قاعدگی و سایر فاکتورها در هر خانمی می تواند متفاوت باشد از اینرو پزشک شما بهترین مشاور است که آیا مصرف قرص ضد بارداری برای شما ضروری بوده و آیا با توجه به شرایط جسمانی شما فواید آن بیش از عوارض آن است یا خیر، پس بدون مشورت با پزشک از مصرف این قرص ها جدا خودداری کنید و حتما مطابق دستور پزشک خود آنرا مصرف نمایید و طول دوره مصرف را کاهش و یا افزایش ندهید.

اگر جز دسته افراد زیر می باشید از مصرف قرص های ضد بارداری خودداری کنید:

خانم های باردار و شیرده

خانم های بالای سن 35 سال

سیگاری ها و کسانی که از مواد مخدر(حتی به شکل تفریحی) استفاده می کنند

زنانی که بیش از 300 سی سی مشروب در هفته مصرف می کنند

اگر سابقه فشار خون، دیابت، سکته قلبی و سرطان دارید

اگر دچار غلظت خون می باشید و یا میزان پلاکت خونتان بالا است

اگر دچار مشکلات کبدی جدی می باشید

دچار حساسیت پوستی از قبیل اگزما می باشید

اگر سابقه ریزش مو دارید

حتما بخوانید: امگا 3 برای چه بیماری های مفید است و چقدر مصرف کنیم؟