غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

فواید، عوارض، طریقه مصرف و جایگزین طبیعی آسپرین چیست؟

آسپرین

آسپرین دارویی است که سال ها به عنوان مسکن و ضد درد تولید و از آن استفاده می شود.

آسپرین اثرات دیگری نیز بر بدن دارد از جمله سبب می شود خون با سرعت کمتری انعقاد یابد و باعث کاهش احتمال لخته شدن خون در رگ ها و بروز سکته مغزی و قلبی می گردد و بسیاری از متخصصین قلب به بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند مصرف روزانه آسپرین با دوز کم( حدود 80 میلیگرم) را جهت کاهش احتمال بروز سکته دوم توصیه می کنند.

مصرف آسپرین در کنار فواید آن برای بیماران قلبی عوارض جانبی و خطراتی را نیز به دنبال دارد که عبارتند از:

افزایش احتمال خونریزی داخلی در معده، روده و حتی مغز که می تواند سبب مرگ گردد، از اینرو اگر پزشک معالجتان برای شما مصرف روزانه آسپرین را تجویز کرده است نباید آنرا همزمان با مکمل های غذایی، داروها و حتی گیاهان دارویی که سبب رقیق شدن خون و کاهش قدرت چسبندگی پلاکت ها می شوند استفاده کنید، زیرا احتمال خونریزی داخلی افزایش می یابد، در زیر به بعضی از آن ها اشاره می کنم:

حتما بخوانید: مضرات و فواید قهوه را بدانید! چه افرادی باید و چه افرادی نباید مصرف کنند؟

گیاه جینکو بیلوبا: از این گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز، جلوگیری از بیماری آلزایمر، مقابله با افسردگی استفاده می شود.

امگا 3 یا روغن ماهی: اسید های چرب امگا 3 باعث رقیق شدن خون می شوند و نباید همزمان با آسپرین مصرف گردند.

ویتامین E: اگر از آسپرین استفاده می کنید نباید بیش از 100 واحد ویتامین ای در روز مصرف کنید.

قرص های حاوی آنزیم گوارشی بروملین (Bromelain): این آنزیم از میوه آناناس و بصورت قرص و به عنوان مکمل غذایی تولید می شود و مورد استفاده افرادی است که مشکل در هضم غذا به ویژه هضم گوشت و مواد پروتئینی دارند.

سیر: سیر سبب کاهش قدرت چسبندگی پلاکت ها و رقیق شدن خون می گردد و اگر از آسپرین استفاده می کنید نباید در مصرف سیر زیاده روی کنید.

گیاه شیرین بیان

سایر مسکن ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAIDs) Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs): که آسپرین یکی از آن ها است و از موارد دیگر می توان به بروفن، ژلوفن، ادویل، وارفارین اشاره کرد، این داروها همگی سبب رقیق شدن خون می شوند و نباید همزمان با آسپرین و یا با یکدیگر مصرف شوند.

حتما بخوانید: فواید چای سبز چیست و چند لیوان در روز بنوشیم؟

سایر عوارض مصرف آسپرین

آسپرین سبب کم خونی می شود: مصرف آسپرین به مدت بیش از 3 ماه و برای طولانی مدت سبب بروز کم خونی می گردد، با مصرف روزانه آسپرین، به اندازه یک قاشق غذا خوری خون از دستگاه گوارش دفع می گردد، لزوما شما این خون را در مدفوع خون مشاهده نمی کنید و یا سبب تغییر رنگ مدفوع و تیره شدن آن نمی شود. البته این نکته برای کسانی که دچار غلظت خون می باشند تا حدی مفید است، ولی ظاهرا فصد و یا اهدای خون روش مناسبتری برای کاهش غلظت خون است.

مصرف آسپرین سبب دفع و تخلیه بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی از بدن می گردد: همان طور که توضیح داده شد با مصرف روزانه آسپرین مقداری خون از طریق دستگاه گوارش دفع می گردد و بدن برای تولید مجدد خون از دست رفته به مصرف ویتامین ب12، اسید فولیک و ب6 می پردازد و اگر این روال برای طولانی مدت ادامه یابد بدن با کمبود این ویتامین های مهم مواجه می شود که خود عوارضی از قبیل کم خونی، کاهش انرژی بدن، ریزش مو، کاهش حافظه و غیره را به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید: روغن ماهی(امگا 3) چیست و برای چه بیماری هایی مفید است؟

همچنین مصرف آسپرین سبب دفع عناصر آهن، روی و ویتامین C می گردد.

آسپرین سبب نازک شدن پوسته محافظ معده شده که می تواند سبب ایجاد زخم و بروز درد در معده و سایر مشکلات گردد.

آسپرین می تواند سبب آسیب به سلول های کبد شود و اگر به بیمارهای کبدی مبتلا می باشید نباید از آن استفاده کنید.

نتیجه گیری: مصرف آسپرین با توجه به عوارض جانبی که ممکن است به همراه داشته باشد برای افراد سالم توصیه نمی شود و سبب افزایش سلامت و یا طول عمر آن ها نمی گردد.

چنانچه پزشکتان مصرف آسپرین را برای شما ضروری دانسته نیاز است آزمایشات سالانه خون برای بررسی میزان ویتامین ها و مواد معدنی را انجام دهید تا در صورت نیاز از مکمل های غذایی جهت جبران کسری آن ها استفاده کنید.

آیا جایگزینی بدون عوارض برای آسپرین وجود دارد؟

بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه در آمریکا و اروپا مکمل غذایی بروملین Bromelain را به جای آسپرین برای رقیق کردن خون و کاهش خطر لخته شدن آن تجویز می کنند.

بروملین یک آنزیم گوارشی است که از آناناس تهیه و بصورت مکمل غذایی تولید می شود و برای کمک به هضم غذا و تجزیه پروتئین ها برای افرادی که مشکل در هضم مواد پروتئینی مانند گوشت دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید: هر چه از فواید دارچین بگوییم باز کم گفته ایم! برای بسیاری از بیماری ها مفید است!

از آنجا که بروملین یک آنزیم تجزیه کننده پروتئین است اگر با شکم خالی آنرا مصرف کنید به جای هضم غذا در معده مستقیم جذب خون شده و باعث تجزیه پروتئین فیبرین در جریان خون می گردد.

فیبرین پروتئینی است که باعث انعقاد خون می شود از اینرو مصرف این آنزیم طبیعی بدون ایجاد عوارض جانبی سبب کاهش قدرت چسبندگی پلاکت ها شده و از احتمال لخته شدن خون و بروز سکته می کاهد.

اما فواید استفاده از بروملین به همین جا ختم نمی شود.

بروملین و پوست: این آنزیم سبب افزایش سرعت ترمیم پوست و لایه برداری از سلول های مرده و جایگزینی آن ها با سلول های جدید می گردد. به همین دلیل است که معمولا برای اشخاصی که عمل جراحی انجام می دهند خوردن میوه و یا کمپوت آناناس توصیه می شود.

بروملین و التهاب: بروملین سبب کاهش درد و التهاب و افزایش سرعت ترمیم و بازسازی بافت های بدن می گردد، از اینرو بسیاری از ورزشکاران بعد از آسیب دیدگی به مدت چند هفته از مکمل های غذایی حاوی آنزیم مروملین استفاده می کنند.

کاهش فشار خون: تحقیقات نشان می دهند مصرف آنزیم بروملین سبب کاهش خفیف فشار خون می شود.

تذکر: به طور جدی توصیه می شود بدون مشورت با پزشک و یا متخصص تغذیه مکمل های غذایی را جایگزین داروها ننمایید.

حتما بخوانید: اگر به فکر سلامت خود هستید روزانه یک تا دو حبه سیر بخورید!