غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

فواید دارچین چیست و برای چه بیماری‌های مفید است؟

دارچین

دارچین درختی به ارتفاع پنج تا هفت متر است که در همه فصول سبز می باشد. آنچه ما به عنوان دارچین می شناسیم در حقیقت پوسته تنه درخت دارچین است که آنرا می کنند و در برابر نور خورشید قرار می دهند تا خشک و آماده مصرف شود. دارچین بعد از فلفل و زردچوبه یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در جهان می باشد.

قدمت تاریخی مصرف دارچین بیش از 4000 سال است و در کتب تاریخی و پزشکی مصری به خواص درمانی آن اشاره شده است. در زمان های قدیم افرادی که به بیماری های عفونی مبتلا می شدند طبیبان به آن ها دارچین و سایر ترکیبات گیاهی مانند سیر می دادند امروزه در تحقیقات و مطالعات علمی خاصیت ضد باکتری و ویروسی دارچین ثابت شده است.

حتما بخوانید: با خواص دارویی و بی نظیر زنجبیل آشنا شوید

بررسی خواص دارچین

کاهش قند خون: یکی از مهمترین فواید دارچین که در تحقیقات جدید اثر آن ثابت شده کنترل قند خون است از اینرو دارچین یک ماده غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد مصرف آن هم قند خون را کاهش می دهد و هم حساسیت سلول ها را به جذب و واکنش به هورمون انسولین افزایش می دهد. در مراحل ابتدایی دیابت نوع دو هورمون انسولین به اندازه کافی توسط لوزالمعده ترشح می شود اما سلول ها آنرا جذب نمی کنند در نتیجه قند در سطح خون باقی می ماند و وارد سلول ها برای تبدیل به انرژی نمی شود به عبارتی انسولین نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، پس می توان گفت برای کسانی که در مراحل ابتدایی دیابت نوع دو می باشند در کنار ورزش و برنامه غذایی دارچین یک داروی گیاهی کاملا موثر است. همچنین دارچین ترشح بعضی از آنزیم های گوارشی که باعث جذب کربوهیدرات‌ها می شوند را کاهش می دهد می دانیم که افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف کربوهیدرات ها زیاده روی کنند زیرا مستقیما به قند تبدیل می شوند کاهش جذب کربوهیدرات ها برای افراد دیابتی و برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند نکته مثبتی است.

حتما بخوانید: با فواید روغن نارگیل برای تقویت مو و پوست آشنا شوید!

در مقاله پزشکی که توسط محققین دانشگاه UC Davis منتشر شده است می گوید مصرف مکمل های دارچین به اندازه داروهای متابولیزم قند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است و از آنجا که عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد شاید در زمان نه چندان دور جایگزین این دسته از داروها شود.

تثبیت قند خون: دارچین برای افراد سالم که گاها با نوسانات قند مواجه می شوند نیز مفید است و مصرف آن سبب می شود قند خون ناگهان افت نکند، افرادی که دائما هوس مصرف شیرینی جات دارند و یا کسانی که با کمی گرسنگی دچار بی قراری و افت راندمان بدنی می شوند می توانند از خواص دارویی دارچین بهرمند شوند.

حتما بخوانید: آیا می دانستید مصرف گیاه نخل اره ای ریزش ارثی مو را درمان می کند؟

درمان آکنه و جوش های صورت: دارچین خاصیت ضد باکتری قوی دارد می توان پودر دارچین را با عسل ترکیب کرده و بصورت ماسک بروی جوش‌ها و آکنه گذاشته و بعد از 10 دقیقه صورت را شستشو داد هم عسل و هم دارچین برای رفع آکنه و همچنین بهبود جای آنها مفید می باشد در طب سنتی ایرانی از عسل برای رفع و ترمیم سریعتر جای زخم ها استفاده می شود همچنین می توان از روغن آماده دارچین که در فروشگاه ها موجود است استفاده نمود.

تقویت سیستم ایمنی بدن: دارچین طبیعت گرم دارد و حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که سبب تقویت سیستم ایمنی می گردند تقویت سیستم ایمنی، بدن را در مقابله با انواع قارچ، باکتری و ویروس مقاوم می کند. افراد مبتلا به قارچ های پوستی و عفونت در دستگاه گوارش می توانند از خواص دارویی دارچین بهرمند شوند همچنین چای دارچین همراه با عسل و آب لیمو ترش معجونی مناسب برای کمک به درمان سرماخوردگی است.

حتما بخوانید: با خواص بی نظیر و دارویی گل گاو زبان آشنا شوید!

افزایش سلامت قلب: دارچین با کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون به سلامت قلب کمک می کند، هر 3 فاکتور ذکر شده از عوامل اصلی در گرفتگی رگ ها و سکته قلبی می باشند.

خاصیت ضد التهابی دارچین: یکی از علل بسیاری از بیماری ها ایجاد التهاب در اندام های بدن است مثلا زمانی التهاب در مفاصل ایجاد شود بیماری آرتریت بروز می کند یا زمانی که التهاب در پوست ایجاد شود بیماری پسوزیاریس و یا زمانی که در رشته های عصبی ایجاد شود بیماری ام اس بروز می کند. مواد غذایی که خاصیت آنتی اکسیدان دارند از قبیل چای سبز، دارچین و غیره باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد در بدن می شوند که عامل اصلی بروز التهاب می باشند. دارچین هفتمین ماده غذایی شناسایی شده است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد قابل ذکر است چای سبز ارگانیک رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سنبل الطیب بهترین داروی گیاهی ضد استرس و اضطراب

رفع بوی بد دهان: بعضی تحقیقات حاکی از آن است مکیدن چوب دارچین برای چند دقیقه و یا جویدن آدامس هایی که حاوی عصاره دارچین می باشند باعث از بین رفتن باکتری هایی می شوند که عامل بوی بد دهان و گلو می باشند.
کاهش وزن: دارچین سبب کاهش اشتها و افزایش انرژی بدن می شود افرادی که قصد کاهش وزن دارند در کنار ورزش می توانند مقدار مناسبی از دارچین به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

طریقه مصرف دارچین

می توان پودر دارچین را به هر نوع خوراکی اضافه کرد به عنوان مثال از آن در تهیه کیک و دسرهای خانگی استفاده نمود یا آنرا همراه با چای و قهوه و یا به تنهایی دم کرد و نوشید.

میزان مناسب دارچین برای مصرف روزانه چقدر است؟

برای افرادی که مبتلا به بیماری نمی باشند و فقط برای سلامت و حفظ تعادل در برنامه غذایی قصد مصرف دارچین دارند 1 الی 2 گرم توصیه می شود. برای کاهش قند، کلسترول و بهرمندی از خواص دارویی دارچین 3 الی 5 گرم در روز توصیه می شود.

قابل ذکر است نصف قاشق چای خوری معادل 2 گرم است.

حتما بخوانید: با گیاه خارمریم کبد خود را تصفیه و بازسازی کنید!

عوارض دارچین

تحقیقات نشان می دهند مصرف روزانه دارچین در حد اعتدال و تا 6 گرم در روز بی خطر و بی عوارض است اما باید به نکاتی نیز توجه شود.

1. از آنجا که دارچین باعث کاهش قند و فشار خون می شود نباید همزمان با داروهای کاهنده فشار و قند خون مصرف شود.

2. افرادی که به ادویه ها حساسیت دارند بهتر است ابتدا مقدار بسیار کمی دارچین استفاده کنند و در صورت عدم بروز حساسیت مقدار آنرا افزایش دهند.

3. مصرف بیش از 6 گرم دارچین در روز توصیه نمی شود دوز بالا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

4. در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک مصرف شود.

5. افراد مبتلا به بیماری های کبدی بیش از 2 گرم در روز مصرف ننمایند.

بهترین دارچین متعلق به کدام کشورها است؟

اندونزی و چین بزرگترین صادر کننده دارچین در جهان می باشند، دارچین های موجود در کشورمان نیز با کیفیت و مناسب می باشند. بهتر است چنانچه قصد مصرف دارچین به شکل پودر را دارید خود دارچین را خریداری و آسیاب کنید تا مطمین شوید حاوی ترکیب دیگری نمی باشد.