غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آیا به میزان کافی فسفر مصرف می کنید؟

phosphorus

بعد از کلسیم فسفر دومین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است. بیش از 85 درصد از فسفر در استخوان ها و دندان ها و مابقی آن در عضلات و سایر بافت های بدن قرار دارد. فسفر در کنار کلسیم و سایر مواد معدنی ساختار محکم استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهند.

عملکرد فسفر در بدن انسان:

استخوان ها و دندان‌ها: فسفر با کلسیم ترکیب شده و ماده ای جدید به نام کلسیم فسفات پدید می آید، کلسیم فسفات ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان ها و دندان ها می باشد.

حتما بخوانید: چگونه از ابتلا به کبد چرب مطلع شویم علائم آن چیست؟

برای داشتن استخوان ها و دندان های سالم مصرف مقدار کافی از فسفر و کلسیم توسط زنان باردار و شیرده و همچنین در دوران کودکی و بلوغ الزامی است، در این دوره ها قالب اصلی و توده استخوان ها شکل می گیرند، بدیهی است اگر فردی میزان کافی از عناصر فسفر و کلسیم را در دوره های ذکر شده از طریق تغذیه خود و مادر دریافت نکند دارای استخوان بندی ضعیفی خواهد بود و شانس ابتلا به بیماری هایی از قبیل پوکی استخوان با بالا رفتن سن وی افزایش می یابد.

ساختار سلول‌ها: فسفر با چربی ها و بویژه دی گلیسیرید ترکیب شده و انواع مختلفی از فسفولیپید ها بوجود می آیند، در سراسر بدن فسفولیپیدها ساختار اصلی غشای سلولی می باشند. همچنین فسفولیپیدها در فعالیت و سلامت مغز نقش مهمی ایفا می کنند.

حتما بخوانید: علت نفخ و رفلاکس معده، یبوست و سایر اختلالات گوارشی چیست؟!

سایر عملکردهای فسفر در بدن:

فسفر کمک به تولید و ذخیره انرژی و ای تی پی (ATP) می نماید و به عنوان جزئی از دی ان ای (DNA) نقش مهمی در ذخیره اطلاعات ژنتیکی ایفا می کند. همچنین فسفر باعث فعال شدن برخی از هورمون ها و آنزیم ها شده که نقش مهمی در متابولیزم مواد غذایی و تبدیل آن ها به انرژی برعهده دارند.

از دیگر نقش های فسفر می توان کمک به انتقال اکسیژن به بافت های بدن و حفظ تعادل اسید و باز در جریان خون اشاره کرد.

حتما بخوانید: آنچه مردان باید درباره غده پروستات و بیماری های آن بدانند

نیاز روزانه بدن به فسفر

افراد بزرگسال (19 سال به بالا) در حدود 700 میلیگرم فسفر و کودکان و نوجوانان بین 9 الی 18 سال به 250 میلیگرم فسفر در روز نیاز دارند.

منابع غذایی فسفر:

پروتئین های حیوانی مانند مرغ، ماهی و غذاهای دریایی، گوشت گوساله، گاو، تخم مرغ از منابع عالی فسفر می باشند. از سایر منابع غذایی می توان به مغزها، دانه ها، غلات، لبنیات به ویژه پنیر و شیر اشاره کرد.

کمبود فسفر:

از آنجا که فسفر به وفور در مواد غذایی یافت می شود کمبود آن به ندرت رخ می دهد.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید درباره دیابت یا مرض قند بدانید!