غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

استروئیدها، کراتین و کدام مکمل های ورزشی موجب ریزش مو می گردند؟

عوارض کراتین

از آنجا که مقالات متعددی در مجلات و وب سایت های مختلف درباره عوارض استروئیدها منتشر شده است تقریبا اکثر ورزشکاران از عوارض استروئیدها و هر دارویی که باعث تغییر در سیستم هورمونی بدن شود آگاه می باشند و خوشبختانه با شنیدن نام استروئیدها اولین مطلبی که به ذهن خطور می کند عوارض آن ها مانند ریزش مو و ناتوانی جنسی است.

حال تحقیقات جدید نشان می دهند علاوه بر استروئید ها برخی از مکمل های ورزشی مجاز از جمله کراتین نیز ممکن است موجب ریزش مو در مردان گردند که در این مقاله به بررسی کامل آن می پردازیم.

مکمل های کراتین(Creatine)

کراتین یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین مکمل های ورزشی به ویژه در رشته بدنسازی است، تحقیقات فراوانی درباره کراتین و اثرات مثبت آن در افزایش حجم عضلات، استقامت و انرژی صورت گرفته است که بعضی از آن ها به واسطه افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن می باشد.

کراتین به شکل طبیعی در بعضی از مواد غذایی با پروتئین بالا از قبیل گوشت قرمز و ماهی وجود دارد، کراتین در بدن تبدیل به کراتین فسفات می شود که کمک به تولید ماده ای بنام آدنوزین تری فسفات (ATP) می کند. آدنوزین تری فسفات انرژی مورد نیاز عضلات و سلول های بدن را تامین می کند به همین دلیل مصرف مکمل های کراتین توان و قدرت بدنی ورزشکاران را افزایش می دهد.

حتما بخوانید: با فواید بیشمار ویتامین E و نحوه مصرف آن آشنا شوید!

مجموعه ای از تحقیقات نشان می دهند بطور میانگین استفاده از کراتین باعث افزایش هورمون های تستوسترون تا 22% و دی هیدروتستوسترون(DHT) تا 56% می گردد. افزایش این مقدار تستوسترون به شکل طبیعی فوایدی برای ورزشکاران به همراه دارد اما درباره هورمون دی هیدروتستوسترون که یک آندروژن قوی است قضیه متفاوت می باشد.

اثر هورمون دی هیدروتستوسترون بر بدن چیست؟

در بدن همه مردان مقداری از هورمون تستوسترون طی واکنش شیمیایی به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود که امری طبیعی است، به دی هیدروتستوسترون شکل آزاد و یا مخرب تستوسترون نیز گفته می شود.

به عنوان یک قاعده کلی با افزایش سن میزان این تبدیل نیز افزایش می یابد، زمانی که سطح DHT بیش از حد طبیعی شود در افراد مسن باعث بزرگی و التهاب در غده پروستات و در جوانان موجب ریزش موها می گردد.

به این نوع ریزش، ریزش مو با الگوی مردانه گفته می شود که موها از قسمت پیشانی و شقیقه ها شروع به عقب نشینی می کند.

حتما بخوانید: آیا می دانستید همه ورزشکاران به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند؟

اثر کراتین در افزایش هورمون دی هیدروتستوسترون

یک آزمایش و تحقیق در سال 2009 بروی 100 ورزشکار حرفه ای در رشته راگبی صورت گرفت. به این ورزشکاران در 7 روز ابتدایی که به آن دوره بارگیری گویند روزانه 25 گرم کراتین و بعد از آن به مدت 14 روز روزانه 5 گرم کراتین داده شد.

بعد از روز هفتم میزان هورمون DHT از طریق آزمایش خون در این افراد مورد بررسی قرار گرفت و محققین تا 56% شاهد افزایش آن بودند. این آزمایش بعد از روز چهاردهم نیز انجام شد و کماکان نشان می داد سطح DHT تا 40% نسبت به قبل در این افراد بیشتر است.

همچنین نسبت دی هیدروتستوسترون به تستوسترون بعد از روز هفتم به طور میانگین 36% و بعد از روز چهاردهم تا 22% افزایش داشت.

با توجه به تحقیق فوق می توان نتیجه گیری کرد مصرف طولانی مدت کراتین می تواند موجب ریزش مو در ورزشکاران گردد.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از مردم از کمبود ویتامین D رنج می برند و خود اطلاعی از آن ندارند؟

آیا نباید از مکمل های کراتین استفاده کرد؟

اگر سابقه ریزش مو و مشکلات پروستات در شما و یا خانواده تان وجود دارد توصیه می شود کراتین را از لیست مکمل های مصرفی خود حذف نمایید در غیر این صورت مصرف 3 الی 4 دوره یک ماهه در سال برای اکثر ورزشکاران بلامانع است.

همچنین اگر به مشکلات کبدی، کلیوی و قلب و عروق مبتلا می باشید و یا ازیاد کراتینین در آزمایشات خونتان مشاهده شده از مصرف آن خودداری نمایید.

برای کاهش عوارض احتمالی در صورت عدم لزوم از دوره بارگیری که در 7 روز اول معمولا 25 گرم استفاده می شود صرف نظر کنید و مقدار مصرف آنرا بین 3 الی 5 گرم در روز نگه دارید.

توصیه می شود به شکل مستمر از کراتین استفاده نکنید معمولا این مکمل را برای یکماه استفاده می کنند و 2 الی 3 هفته مصرف آنرا قطع و در صورت نیاز دوره را تکرار می کنند.

در حین دوره مصرف کراتین حتما به میزان کافی آب در طی روز بنوشید دفع کراتین مازاد از طریق کلیه ها و ادرار صورت می گیرد.

همواره برندهای معتبر خریداری نمایید.

حتما بخوانید: آیا می دانستید مصرف ویتامین ث سرعت ریکاوری بدن را تا 3 برابر افزایش می دهد؟