غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

درمان ریزش مو با پی آر پی (PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

پی آر پی

کلیه درمان های موضعی مانند پی آر پی(PRP) و مزوتراپی می توانند کمک به تقویت و بهبود وضعیت موها کنند اما هیچ کدام به عنوان روشی برای درمان ریزش مو شناخته نمی شوند.

مشکل اصلی تبلیغات اغراق آمیزی است که درباره پی آر پی(پلاکت درمانی) صورت می گیرد و باعث می شود فرد به اشتباه تصور کند که با انجام آن ریزش موهایش متوقف می گردد و حتی باید شاهد رویش مجدد موها نیز باشد که در اکثر موارد چنین نتیجه ای حاصل نمی شود.

باید توجه کنید ریزش مو دلایل متعددی دارد که مرتبط با متابولیزم بدن می باشند مانند ازدیاد هورمون دی هیدروتستوسترون، کم کاری غدد فوق کلیوی و تیروئید، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و غیره که برای رفع آن ها نیاز به درمان طبی و استفاده از دارو و یا مکمل های غذایی تحت نظر پزشک می باشد و انجام درمان های موضعی به تنهایی موجب رفع آن ها نمی گردد.

پس می توان گفت روش های موضعی در کنار درمان طبی می توانند کمک به درمان ریزش مو نمایند اما نه به تنهایی.

آشنایی بیشتر با پی آر پی یا پلاکت درمانی

پی آر پی پلاسمای غنی شده از پلاکت است برای تهیه پلاکت غنی شده مقداری خون از فرد گرفته و سانتریفیوژ می شود. در عمل سانتریفیوژ سلول های مختلف موجود در خون از قبیل گلبول های قرمز، سفید، پلاکت ها و سایرین از یکدیگر جدا می شوند و در نهایت پلاکت ها با سرنگ کشیده و در ناحیه مورد نظر تزریق می گردند.

پلاکت ها فاکتور رشد دارند و این فاکتورها در محل تزریق موجب افزایش فعالیت سلولی و تکثیر آن ها می شوند. شواهد نشان می دهند که پی آر پی در ترمیم زخم ها و بهبود وضعیت پوست و برخی دیگر از بافت های بدن موثر می باشد. بیش از 15 سال است که این روش در ترمیم بافت ها کاربرد دارد و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از محققین بر این باورند در پی آر پی نقش اصلی را سلول‌های بنیادی ایفا می کنند که به صورت غیرفعال در خون شناور می باشند و توانایی تبدیل به هر شکلی را که نیاز باشد دارند اما برای فعال شدن نیازمند پلاکت هستند.

حتما بخوانید: بهترین محلول های ضد ریزش مو در ایران کدامند؟

تاثیر پی آر پی در درمان ریزش مو و رویش موها چقدر است؟

نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که کلیه درمان های موضعی و حتی طبی زمانی در رویش موها موثر می باشند که ریشه موها از بین نرفته باشند، اگر زمان طولانی از ریزش موهایتان گذشته و دیگر موهای کرکی و نازک نیز در سرتان مشاهده نمی شود به احتمال زیاد ریشه های مو به طور کامل از بین رفته اند و دراین صورت هیچ روش و یا دارویی موجب رویش مجدد آن ها نخواهد شد.

برخی مقاله‌های منتشرشده در مجله‌های معتبر پزشكی نشان می دهند پی آر پی می ‌تواند ضخامت موها را بیشتر و رشد آن ها را سریعتر كند، اما تاثیری در رویش مو در نواحی طاس که ریشه موها از بین رفته اند ندارد.

در برخی مراکز بعد از کاشت مو پلاسمای غنی شده از پلاکت را کنار ریشه تزریق می کنند و گفته می شود که رشد موی کاشته شده و تراکم آن را بیشتر می کند. آیا این گفته صحت دارد؟

تحقیقات کافی در این باره صورت نگرفته اما آنچه که مشخص است اگر عمل کاشت مو بدرستی انجام شود یعنی انتقال فولیکول ها از منطقه پر پشت سر به نواحی کم مو و یا طاس بدون آسیب به آن ها انجام گیرد قاعدتا نتیجه مناسب حاصل می شود و انجام پی آر پی کمکی به کسب نتیجه بهتر نخواهد کرد.

حتما بخوانید: تاثیر ماینوکسیدیل در رویش موها بیشتر است یا پی آر پی؟

در موارد ابتلا به بیماری های زیر نباید از روش پی آر پی PRP استفاده شود

انواع دیابت

بیماری های خونی و مزمن مانند اختلالات انعقادی خون یا سرطان خون

بيماری های كبدی مزمن مانند سیروز کبدی و غیره

بیمارانی که نیاز به مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون مثل پلاویکس، هپارین یا وارفارین دارند

نکته مهم دیگر در پی آر پی استفاده از کیت های استاندارد و دارای تاییدیه می باشد که اغلب آن ها ساخت کشور سوئیس و آلمان می باشند، متاسفانه به مانند برخی از تجهیزات پزشکی کیت ها و سانتريفيوژ‌های چینی نیز روانه بازار شده اند که عمل جداسازی و تجزیه فاکتورهای خونی را به درستی انجام نمی دهند و نتیجه آن تزریق پلاسمای ساده به جای پلاسمای تجزيه شده می باشد که اثر درمانی ندارد.

اکثر کیت های پی آر پی یکبار مصرف می باشند و چنانچه از آن برای چند نفر استفاده شود امکان عفونت و انتقال بیماری های خونی از فردی به فرد دیگر وجود دارد.

توصیه می شود قبل از انجام پی آر پی با پزشک متخصص مشورت نمایید تا مطمئن شوید برای مشکل فعلی شما انجام پی آر پی مفید و موثر است و اگر تصمیم به انجام آن گرفتید حتما در مرکزی انجام دهید که از کیت های استاندارد و معتبر با رعایت اصول بهداشتی استفاده می کنند.

حتما بخوانید: آیا می دانستید روغن رزماری از هر دارویی برای رویش مجدد موها موثرتر است؟