غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آیا رنگ کردن مو باعث آسیب به موها و یا ریزش مو می گردد؟

رنگ مو

رنگ مو حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که وقتی روی موها قرار می گیرد لایه خارجی موها که از پوشش چربی ساخته شده را بر می دارد سپس مولکول های کوچک رنگ وارد لایه داخلی مو شده و با مولکول های بزرگ تر که رنگ طبیعی موها را شکل می دهند واکنش و سبب اکسید شدن آن ها و در نهایت تغییر رنگ تارهای مو می گردند.

رنگ کردن مو می تواند به تارهای مو آسیب وارد کند اما در اغلب موارد باعث ریزش مو نمی گردد. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و رنگ مو و مواد شیمیایی در کنار آن باعث تجزیه مقداری از این پروتئین می شوند که این امر سبب نازکی تارهای مو می گردد. هر چه از رنگ موهای روشن تر استفاده کنید آسیب بیشتری به تارهای مو وارد می گردد و رنگ موهای تیره آسیب کمتری به پروتئین ساختاری موها وارد می کنند.

اگر موهای شما نازک و شکننده است و یا دچار مو خوره می باشید توصیه می شود تا جای ممکن از رنگ کردن موهایتان خودداری کنید زیرا موجب تشدید مشکلات شما می گردد.

البته این بدان معنی نیست که هیچ کس نباید از رنگ مو استفاده کند. اگر وضعیت موهای شما مناسب است و از رنگ موهای معتبر و به شیوه صحیح استفاده کنید آسیبی محسوس به موهایتان وارد نمی شود و می توانید با رعایت زمان بندی مناسب هر از گاهی موهای خود را رنگ نمایید و چه بهتر این کار را توسط آرایشگری ماهر انجام دهید تا بهترین نتیجه و حداقل آسیب به موهایتان وارد گردد.

خیلی از خانم ها و آقایان از آنجا که تجربه کافی و ابزار لازم برای رنگ کردن موهای خود را ندارند ممکن است به شکل غیر اصولی اینکار را انجام دهند و موجب آسیب جدی به موهایشان گردند.

اگر جز افرادی می باشید که از رنگ موهای تیره جهت پوشش موهای سفید و یا خاکستری خود استفاده می کنید نیز جای نگرانی نیست، همان طور که اشاره شد رنگ های تیره آسیب بسیار ناچیزی به موها در قیاس با رنگ های روشن وارد می کنند.

حتما بخوانید: روغن رزماری بهترین محلول طبیعی برای تقویت و ضخیم کردن موها

رعایت چند نکته کمک به کاهش آسیب به موهایتان حین رنگ کردن می کند:

1. دقت کنید تا جای ممکن رنگ مو با پوست سرتان تماسی نداشته باشد و فقط موهایتان را در بر بگیرد.

2. در صورت امکان برای رنگ کردن موها به آرایشگاه معتبر مراجعه نمایید، یکی از کارهای تخصصی و روزانه آن ها رنگ کردن مو است و ابزار و تجربه کافی را دارا می باشند تا بهترین نتیجه با حداقل آسیب حاصل شود.

3. از برندهای معتبر رنگ مو استفاده کنید و از خرید نمونه های ارزان قیمت و ناشناخته جدا خودداری نمایید.

4. هنگام رنگ کردن حتما حواستان به زمان باشد و هیچگاه اجازه ندهید بیش از زمان مشخص شده رنگ بر موهایتان بماند.

5. در صورت بروز خارش، حساسیت و سوزش سریعا به آرایشگر خود اطلاع دهید و یا اقدام به شستشوی موها نمایید.

6. تا جای ممکن فاصله زمانی بین رنگ کردن موها را افزایش دهید حداقل زمان توصیه شده 8 هفته است و نباید زودتر از این زمان اقدام به رنگ کردن مجدد موها نمایید.

حتما بخوانید: از خواص بی نظیر روغن نارگیل برای پوست و مو غافل نشوید!

چند نکته جهت حفظ رنگ مو برای مدت بیشتر:

1. بعد از رنگ کردن موهایتان در صورت امکان تا 48 ساعت از شستشوی موها با شامپو خودداری کنید تا رنگ به شکل کامل به مولکول های مو پیوند خورده و ثبات کافی را پیدا کند.

2. جهت شستشو از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده نمایید در غیر این صورت دقت کنید شامپوی شما فاقد سولفات (Sulfates) باشد. سولفات باعث هدر رفتن رطوبت و خشکی موها و جدا شدن مولکول های رنگ می گردد.

3. بعد از هر بار شستشو از نرم کننده با فرمول مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید، نرم کننده هایی که حاوی روغن مانوی(Manoi) می باشند باعث ثبات رنگ و براق شدن موها می گردند.

4. هنگام استحمام از آب خیلی گرم استفاده نکنید ترجیحا از آب ولرم مایل به سرد استفاده نمایید.

5. اگر موهای چربی ندارید از شستشوی بیش از حد آن ها خودداری کنید این امر کمک می کند تا موها زمان طولانی تری رنگ را به خود نگه دارند. برای اکثر افراد یکروز درمیان استحمام مناسب است.

6. اگر به استخر می روید حتما از کلاه شنا استفاده کنید و اجازه ندهید آب استخر که حاوی کلر است با موهایتان تماس یابد.

7. اگر از افرادی هستید که علاقه به گرفتن آفتاب دارید حتما موهای خود را بپوشانید و آن ها را در معرض مستقیم نور خورشید برای مدت طولانی قرار ندهید.

8. مصرف مکمل های غذایی بیوتین، ویتامین C و E، B5 و گیاه دم اسب (horsetail) کمک به افزایش تولید کراتین و ضخامت تارهای مو و رفع سریعتر آسیب های ناشی از رنگ کردن موها می کنند.

حتما بخوانید: درمان ریزش ارثی مو با گیاه نخل اره ای!