غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

نقد و بررسی پر فروشترین محلول های ضد ریزش مو در ایران – 1

محلول ضد ریزش مو

در این مقاله به بررسی محلول های ضد ریزش مو پر فروش و شناخته شده در ایران از قبیل ریوایوژن، ایوروشه، فیتولیوم 4، فیتوسیان، آلپسین، ماینوکسیدیل و رینفولتیل می پردازیم، ترکیبات و کیفیت آن ها، قیمت و نظرات بعضی از مصرف کنندگان را بررسی می کنیم.

ابتدا باید توجه کنید که محلول های ضد ریزش مو و حتی درمان های موضعی مانند پی آر پی و مزوتراپی هیچ کدام درمان قطعی برای ریزش مو نمی باشند بلکه صرفا باعث تقویت و بهبود وضعیت موها می گردند، به مانند ورزش که موجب تقویت عضلات می گردد این محلول ها نیز غالبا باعث افزایش خون رسانی و تغذیه بهتر ریشه موها می گردند و نیاز است به شکل دوره ای و متناوب از آن ها استفاده شود.

محلول آنتی شوت شرکت ایوروشه(Anti Chute Yves Rocher): ایوروشه یک شرکت فرانسوی است که محصولات متنوعی برای پوست و مو عرضه می کند، ترکیبات اصلی موثر در محلول ضد ریزش مو آنتی شوت عبارتند از: املاح معدنی روی، منگنز، منیزیم، ویتامین B5 و پروتئین هیدرولیز شده لوبیای سفید

این ترکیبات موجب افزایش خون رسانی و تغذیه بهتر ریشه موها می گردند و به عنوان یک محلول تقویتی عمومی هر فرد با هر علت ریزش مو می تواند از آن استفاده کند، از ویژگی های مثبت این محلول وجود منگنز در ترکیبات آن است که به ندرت در دیگر محلول های ضد ریزش مو مشاهده می شود.

این محصول به شکل ویال(آمپول) است و هر بسته آن برای یک ماه استفاده می شود و دوره معمول مصرف آن 3 ماه می باشد.
این محلول بیشتر برای ریزش عمومی مو و برای خانم ها توصیه می شود.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی(PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

محلول ضد ریزش مو ریوایوژن(Revivogen): این محلول ساخت کشور آمریکا است و ترکیبات موثر در آن عصاره گیاه نخل اره ای(Saw Palmetto)، سولفات روی، اسید اولئیک، اسید لینولنیک، عصاره دانه انگور و کافئین می باشند.

این محلول اثر مخرب هورمون دی هیدروتستوسترون بر ریشه موها را کاهش می دهد و بیشتر برای جلوگیری از ریزش مو با الگوی مردانه مورد استفاده قرار می گیرد. هم خانم ها و هم آقایانی که دچار ریزش مو با الگوی مردانه می باشند می توانند از آن استفاده کنند.

بعضی از مصرف کنندگان اظهار می کنند ریوایوژن باعث چرب شدن موها می شود و این محلول دارای رایحه نامطلوبی است و البته دلیل آن استفاده از گیاه نخل اره ای و اسید لینولنیک است.

هر بسته ریوایوژن شامل 3 بطری است و برای 3 ماه استفاده می شود و دوره معمول مصرف آن 6 ماه الی یک سال می باشد.

حتما بخوانید: عوارض قرص ضد بارداری چیست؟ ریزش مو و سایر خطرات آنرا بشناسید

محلول ضد ریزش مو فیتوسیان(Phytocyane Serum): این سرم ساخت شرکت فیتو(Phyto) فرانسه است، فیتو محصولات مراقبت از پوست و موی مختلفی را تولید و به بسیاری از کشورها از جمله ایران صادر می کند.

محلول ضد ریزش مو فیتوسیان مخصوص خانم ها می باشد و ترکیبات موثر آن شامل:

1. عصاره برگ جینکوبیلوبا، وایبرنوم و عصاره هسته انگور که کمک به افزایش گردش خون می کنند

2. اسیدهای آمینه سولفاته(حاوی سولفور) و پروتئین هیدرولیز شده سویا که کمک به کراتین سازی و افزایش ضخامت تارهای مو می کنند

3. ویتامین های B5 و B6 که برای سلامت موها ضروری می باشند

این محلول به شکل ویال عرضه می شود و دوره معمول مصرف آن 3 ماه است، ماه اول یکروز درمیان یک ویال و ماه دوم و سوم هفته ای 2 ویال باید مصرف گردد.

فیتوسیان محلولی مناسب با ترکیبات موثر است و تنها نکته منفی آن قیمت بالای آن در قیاس با سایر محلول های ضد ریزش مو است.

حتما بخوانید: خطر! بدون تجویز پزشک از مصرف قرص فیناستراید خودداری کنید!

محلول ضد ریزش مو فیتولیوم 4(Phytolium 4): فیتولیوم 4 از محصولات شرکت فیتو و برای آقایان است، این محلول ضد ریزش مو 100% گیاهی و فاقد هر گونه عوارض جانبی است بعضی از ترکیبات آن عبارتند از اسانس های روغنی کانانگا، مریم گلی، کجپات، رزماری، لیمو و سرو، عصاره سرنوآ و هسته انگور

این محلول به طور کلی باعث بهبود گردش خون و تغذیه بهتر ریشه موها می شود و هر شخصی بدون نگرانی می تواند از آن استفاده کند اما طبق اظهار نظر برخی از مصرف کنندگان در افرادی که دچار ریزش مو با الگوی مردانه می باشند اثر چندانی ندارد، گرچه شرکت تولید کننده آن ادعا می کند این محلول در مهار آنزیم 5 آلفا ردوکتاز نیز موثر می باشد.

نکات منفی درباره این محلول عبارتند از: بسته بندی آن فاقد پلمپ است و موجب عدم اطمینان خریدار می گردد و قیمت آن نیز بسیار گران می باشد.

حتما بخوانید: علت سفیدی زودرس موها چیست و آیا قابل درمان است؟

محلول کافئین آلپسین(Alpecin Caffeine Liquid): این محلول ساخت کشور آلمان است، آلپسین فقط در زمینه تولید محصولات مو از قبیل شامپوهای ضد ریزش مو و ضد شوره فعالیت دارد و محصولات این شرکت به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می گردند.

محلول کافئین آلپسین فقط حاوی ترکیبات موثر شناخته شده از قبیل کافئین، روی(زینک)، ویتامین B3 و B5، روغن کرچک هیدروژنه (Castor Oil) است و بی جهت لیبل محصول خود را با تعداد زیادی ترکیبات مختلف بی اثر پر نکرده است از اینرو قیمت این محلول بسیار منطقی می باشد.

مواد موثر در این محلول طول عمر ریشه موها را افزایش می دهند و برای آقایانی که دچار ریزش مو با الگوی مردانه و یا هر دلیل دیگر می باشند مفید است. قابل ذکر است این محلول باعث رویش مجدد مو نمی شود و فقط کمک به جلوگیری از ریزش مو و افزایش ضخامت تارهای مو می کند.

نکات مثبت دیگر این محلول رایحه خوش بو و عدم چرب شدن موها بعد از مصرف آن می باشد.

حتما بخوانید: آیا مزوتراپی مو باعث رویش مجدد موها می شود؟

ماینوکسیدیل(Minoxidil): نکته مثبت درباره ماینوکسیدیل این است که در قیاس با سایر محلول های ضد ریزش مو دارای قدرت بیشتر در تحریک ریشه موها برای رویش مجدد است و تنها محلولی است که اثر آن بر رویش مجدد موها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تایید شده است، با این حال این محلول برای بعضی از افراد نتیجه منفی دارد و سبب افزایش ریزش موها می گردد.

گاهی نیز عوارضی از قبیل سردرد، حساسیت پوستی و خارش در سر در بعضی از مصرف کنندگان مشاهده می شود که در اینصورت نباید مصرف این محلول را ادامه دهند.

برندهای مختلف ایرانی و خارجی از قبیل روگین، آلوپکسی، پاکدارو و غیره در داروخانه ها موجود می باشند، بعضی از افراد با مصرف نمونه های ایرانی اظهار می کنند بعد از مدتی موهایشان جنس و حالت بدی پیدا می کند.

ماینوکسیدیل 2 درصد را هم آقایان و هم خانم ها می توانند مصرف کنند اما 5 درصد فقط مخصوص آقایان می باشد.

حتما بخوانید: دلایل اصلی ریزش مو در زنان کدامند و چطور تشخیص داده می شوند؟

محلول ضد ریزش مو رینفولتیل: Pharmalife Research یک شرکت ایتالیایی است و دو نوع محلول ضد ریزش مو یکی برای خانم ها و دیگری برای آقایان به نام رینفولتیل(Rinfotil) تولید می کند، ترکیبات هر دو محلول تقریبا مشابه هم می باشند و تنها یک ترکیب آن ها متفاوت است.

مواد موثر در محلول رینفولتیل عبارتند از جینسنگ کره ای، جینکو بیلوبا، نعناع، سرین، اسید آمینه های میتونین، آلانین و سیستئین، روغن کرچک هیدروژنه، لیمونن، لینالول، پروتئین هیدرولیز شده گندم و موارد دیگر

ترکیبات جالب و موثری در این محلول وجود دارند، بنا به نظرات بعضی از مصرف کنندگان ظاهرا این ترکیبات بیشتر برای خانم ها موثر است تا آقایان و خانم های مصرف کننده رینفولتیل رضایت بیشتری داشته اند.

نکات منفی محلول: متاسفانه بعد از مصرف این محلول موها به شدت دچار چسبندگی می شوند و حتی این مشکل را در دستی که با آن محلول را بروی سر خود پخش کرده اید نیز حس می کنید. به زبان عامیانه این محلول باعث نوچ شدن دست و موها می شود و احتمالا دلیل آن استفاده از اسانس نعناع است.