علت و درمان ریزش مو سکه ای یا بیماری آلوپسی آره آتا چیست؟

ریزش مو سکه ای

بیماری آلوپسی آره آتا که با نام ریزش منطقه ای یا سکه ای مو نیز شناخته می شود، سومین نوع شایع ریزش مو بعد از ریزش مو آندروژنیک و تلوژن افلوویوم است که در افراد مشاهد می شود. طبق آمار پزشکی احتمال ابتلا یک انسان در طول زندگی به ریزش مو سکه ای 2% است یا به عبارت دیگر از هر 100 نفر 2 نفر به این نوع ریزش مو مبتلا می شوند. این بیماری مسری نیست و شما از طریق تماس با فردی به آن مبتلا نمی شوید. محققین بر این باورند ریزش سکه ای مو یک بیماری خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید است اما در آن سیستم ایمنی به جای استخوان ها و مفاصل به ریشه موها حمله می کند. علت علمی این حمله به طور واضح مشخص نمی باشد.

بررسی بروی بیماران مختلف نشان می دهد لنفوسیت ها که بخشی از گلبول های سفید را تشکیل می دهند و مسئول مقابله با عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری های می باشند به ریشه موها حمله ور می شوند و تصور می کنند ریشه موها تهدیدی برای سلامت محسوب می شود.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی(PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

برخی از تحقیقات نشان می دهند وجود التهاب ناشی از عفونت و یا استرس اکسیداتیو(رادیکال های آزاد) موجب بروز این بیماری می گردد.

گاهی وجود التهاب در بخشی از بدن برای سیستم ایمنی به عنوان خطر شناخته شده و موجب حمله به آن عضو ملتهب می گردد. اگر حمله به سیستم اعصاب صورت گیرد موجب بروز بیماری ام اس می گردد اگر به مفاصل و استخوان ها بیماری آرتریت روماتوئید و اگر به ریشه موها، بیماری آلوپسی آره آتا بروز می کند.

در بیماری آلوپسی آره آتا التهاب در ریشه موها و عمق پوست ایجاد می شود و معمولا قابل رویت نبوده و اکثر مبتلایان علائمی مانند خارش و قرمزی پوست را مشاهده نمی کنند مگر در موارد خاص.

دانشمندان پزشکی بر این باورند رادیکال های آزاد نقش مهمی در بروز این بیماری دارند، زمانی که رادیکال های آزاد یا همان اتم های آزاد اکسیژن در بدن بیش از حد تولید شوند ایجاد التهاب در اندام های مختلف از جمله ریشه موها می کنند.

به همین دلیل در اکثر موارد برای کنترل ریزش مو سکه ای در محل ریزش کورتون تزریق می کنند زیرا کورتون موجب سرکوب التهاب می شود.

مردان، زنان و کودکان در هر سنی ممکن است گرفتار ریزش سکه ای مو شوند، در این بیماری ریزش به شکل دایره یا بیضی و طاسی کامل در یک یا چند منطقه از سر رخ می دهد. در بعضی از افراد ممکن است تمام قسمت های سر را درگیر کند.

حتما بخوانید: مزوتراپی مو چیست؟ آیا باعث رویش مجدد موها می شود؟

شدت و وسعت این بیماری معمولا در کودکان زیر سن بلوغ بیشتر از بالغین است، اگر این بیماری تمام سر و فولیکول های مو را گرفتار کند به آن آلوپسی توتالیس(Alopecia Totalis) و اگر تمام موهای بدن مانند مژه، ریش، ابرو، ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد به آن آلوپسی یونیورسالیس(Alopecia Universalis) گویند.

در بعضی از مردان ریزش سکه ای فقط در ریش آن ها مشاهده می شود.

عوامل ژنتیکی نیز موجب می شوند برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به آلوپسی آره آتا باشند، اگر فردی در خانواده به این بیماری مبتلا است امکان بروز در سایر افراد خانواده به دلیل شباهت ژن ها وجود دارد.

دسته ای از محققین بر این باورند که عوامل چندگانه موجب بروز این بیماری می گردد از قبیل ژن، استرس، ویروس، آلودگی های شیمیایی، تغذیه و عدم تعادل هورمون ها در بدن.

ریزش سکه ای مو ممکن است به طور ناگهانی یا طی چند روز و در هر منطقه ای از سر ایجاد شود. برخلاف سایر بیماری های خود ایمنی که به عضو مورد حمله صدمه غیر قابل ترمیم وارد می گردد در آلوپسی آره آتا ریشه موها بطور کامل از بین نمی روند و چنانچه درمان به موقع انجام شود مجددا موها روییده خواهند شد.

حتما بخوانید: مقایسه انواع روش های کاشت مو، کدام روش بهتر است؟

درمان پزشکی آلوپسی آره آتا:

درمان پزشکی برای ریزش منطقه ای مو استفاده موضعی از کرم های کورتیکواستروئیدی است، اگر شدت این بیماری زیاد بوده کرم ها کم اثرند و تزریق موضعی در مناطق طاس انجام می شود، این درمان برای اکثر افراد موثر است، بعد از توقف ریزش موها و با گذشت چند هفته پزشک معمولا محلول های موضعی از قبیل ماینوکسیدیل 2 درصد و غیره جهت کمک به رویش موها تجویز می کند.

افراد مبتلا به ریزش سکه ای ممکن است بعد از درمان در سال های بعد مجددا درگیر این بیماری شوند، عواملی مانند استرس زیاد، تغذیه ناصحیح و قرار گرفتن در معرض آلودگی های شیمیایی می توانند موجب برگشت این بیماری گردند.

حتما بخوانید: آیا ممکن است بعد از کاشت مو، موهای کاشته شده دچار ریزش شوند؟

نکات مهم برای کمک به درمان و پیشگیری از برگشت بیماری:

برای پیشگیری، کمک به درمان و همچنین رویش مجدد موها بسیار مهم است که بیمار به میزان کافی ویتامین ها و مواد مغذی که دارای خاصیت آنتی اکسیدان می باشند مصرف نماید.

ویتامین های E, C، اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم کمک به کاهش التهاب و اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن می کنند. اغلب کسانی که به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند از کمبود این مواد مغذی رنج می برند.

ویتامین های گروه ب(ب کمپلکس) بویژه ویتامین B12 و B1, B6, کمک به کاهش و کنترل استرس می کنند و ویتامین B5(اسید پانتوتنیک) و بیوتین کمک به رویش مجدد موها می نمایند.

برخی از تحقیقات نشان می دهند افراد مبتلا به بیماری های التهابی بیش از سایرین دچار کمبود ویتامین D می باشند، این ویتامین برای تنظیم هورمون ها، جذب کلسیم و همچنین فعالیت صحیح سیستم ایمنی مورد نیاز است.

از پزشک درمانگر خود بخواهید شما را در انتخاب و نحوه استفاده از مکمل های غذایی حاوی مواد مغذی ذکر شده راهنمایی کند.