غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

چند توصیه برای جلوگیری از ریزش مو که همه باید بدانند!

جلوگیری از ریزش مو

بسیاری از خانم ها و آقایان دچار ریزش مو می باشند و به دنبال درمان های خانگی و موثر برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو های خود می باشند. در این مقاله به بررسی نکات مهم درباره تغذیه، درمان های موضعی و سایر نکات مهم در جلوگیری از ریزش مو می پردازیم.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از ریزش مو:

تغذیه مناسب علاوه بر افزایش سلامت عمومی بدن و کاهش شانس ابتلا به انواع بیماری برای داشتن موهای سالم و پوستی شاداب ضروری است و تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش مو دارد.

مصرف میزان کافی پروتئین: ساختار بسیاری از هورمون ها و تمامی آنزیم ها و حتی اعضای بدن از پروتئین است، مو نیز از پروتئینی بنام کراتین ساخته شده است و برای داشتن موهای سالم و جلوگیری از ریزش موها نیاز است هر فرد به میزان کافی پروتئین در روز مصرف نماید.

خانم ها باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان 0.7 گرم و آقایان در حدود 1 گرم پروتئین در روز مصرف کنند، به عنوان مثال یک خانم با وزن 55 کیلوگرم باید روزانه در حدود 38 گرم پروتئین از برنامه غذایی خود دریافت کند و متاسفانه اکثر افراد و به بویژه بانوان به میزان کافی پروتئین مصرف نمی نمایند. مصرف به اندازه پروتئین نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو دارد.

حتما بخوانید: فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص فیناستراید چیست؟

پروتئین های حیوانی دارای زنجیره کامل تری از اسیدهای آمینه نسبت به پروتئین های گیاهی می باشند.

در بین اسیدهای آمینه که ساختار پروتئین ها را تشکیل می دهند سه اسید آمینه حاوی گوگرد که عبارتند از: ال تائورین(L-Taurine)، ال متیونین(L- Methionine) و ال سیستئین(L-Cysteine) نقش مهمتری در سلامت موها ایفا می کنند.

سایر نقش های این اسیدهای آمینه عبارتند از: کمک به تصفیه کبد و سمزدایی بدن، حفظ بافت های همبند و غیر همبند از قبیل پوست، تاندون ها و رباط ها و ده ها نقش دیگر.

منابع غذایی حاوی گوگرد به میزان مناسب شامل: سفیده تخم مرغ، کلم، سیر، پیاز، ترب، مرغ، ماهی و موارد دیگر می باشد. سعی کنید در برنامه غذایی خود به میزان کافی و البته در حد اعتدال از آن ها استفاده نمایید.

چربی ها: تغذیه امروزی به گونه ای است که اکثر افراد مقدار بسیار کمی از اسیدهای چرب امگا 3 و به میزان زیادی امگا 6 و 9 و چربی های غیر مفید دیگر از برنامه غذایی خود دریافت می کنند.

به جرات می توان گفت 90% از ما ایرانیان دچار کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می باشیم، امگا 3 باعث کاهش کلسترول بد(LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) می شود و همچنین از شانس ابتدا به مشکلات قلب و عروق می کاهد.

اسیدهای چرب امگا 3 برای فعالیت مغز، حرکت روان مفاصل و حفظ غشای سلول های بدن و از جمله سلول ها پوست و رشد موها ضروری می باشند.

چنانچه هفته ای 2 الی 3 وعده ماهی مصرف می نمایید میزان مورد نیاز بدنتان به امگا 3 و ویتامین د(Vitamin D) تامین می شود و اگر علاقه ای به طعم ماهی ندارید آنگاه می توانید هفته ای 3 عدد قرص امگا 3، 1000 میلیگرم مصرف نمایید. مصرف بیشتر از این مقدار نیازمند مشاوره با پزشک است و اگر به بیماری خاصی مبتلا می باشید و یا از داور استفاده می نمایید قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت نمایید.

حتما بخوانید: علت و درمان ریزش مو سکه ای یا بیماری آلوپسی آره آتا چیست؟

کربوهیدارت ها: سفره ما ایرانیان معمولا محدود است به 2 نوع کربوهیدرات نان و برنج! حال بهتر است تنوعی از کربوهیدرات ها در برنامه غذایی خود داشته باشیم.

عدس، لوبیا چیتی، جو، سیب زمینی از سایر کربوهیدرات های مفید و سرشار از مواد معدنی و مغذی می باشند توصیه می شود تعادلی بین مصرف انواع کربوهیدرات ها برقرار کنید. مثلا هفته ای 2 الی 3 وعده از هر کدام از غذاهای حاوی کربوهیدات مانند عدسی، خوراک لوبیا، سیب زمینی و سوپ جو استفاده نمایید و صرفا برنامه غذایی خود را محدود به برنج و نان ننمایید.

حتما بخوانید: علت سفیدی زودرس موها چیست و آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

میوه ها: نیازی به توضیح درباره خواص میوه ها نمی باشد و همگی از آن مطلع هستیم. یک وعده میوه در روز با فاصله حداقل 1 ساعت بعد از صرف غذا میل نمایید. میوه هایی که با روش های طبیعی و بدون استفاده از آفت کش ها و کود شیمیایی پرورش یافته اند برای سلامت انسان مفید تر می باشند که در اصطلاح به آن ها ارگانیک گویند. به ظاهرا زیبا میوه ها کمتر توجه کنید و به دنبال میوه های ارگانیک باشید.

قابل ذکر است اگر از کودهای شیمیایی بیش از حد استاندارد برای پرورش میوه ها استفاده شود به محصولی مضر برای سلامت انسان تبدیل می شوند.

مواد غذایی که باید مصرف آن ها محدود شود:

نوشیدنی های حاوی کافئین: مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه در حد اعتدال مثلا تا دو لیوان چای در روز و 4 لیوان قهوه در هفته برای سلامت مفید است اما به واقع مصرف بی رویه آن ها برای پوست،مو و سلامت عمومی مفید نمی باشد.

کافئین بیش حد سبب دفع مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر و روی از بدن و همچنین سبب استرس و فشار به غدد فوق کلیوی می گردد که همگی این عوامل موجب افزایش ریزش مو می شود.

حتما بخوانید: مقایسه انواع روش های کاشت مو، بهترین روش کاشت مو کدام است؟

کلسترول و چربی های مضر: بدن به میزانی کلسترول جهت تولید بسیاری از هورمون ها که ساختار آن ها از کلسترول است مانند تستوسترون، پروژسترون و غیره نیاز دارد پس حذف کامل کلسترول از برنامه غذایی تصمیمی اشتباه است اما از طرفی مصرف بی رویه چربی های غیر مفید و حاوی کلسترول مانند کره، خامه، انواع سس موجب افزایش کلسترول بد می شود، کلسترول بد به مرور زمان موجب تضعیف ریشه موها و کاهش خون رسانی به آن ها می گردد. بنا به نظریات موسسات مختلف پزشکی و تغذیه نباید روزانه بیش از 200 میلیگرم کلسترول مصرف کنید.

خواب و استراحت کافی

همان اندازه که تغذیه مناسب و آب و هوا بر سلامت انسان تاثیر گذارند خواب کافی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، سم زدایی بدن، بازیافت انرژی و ترمیم بافت ها در هنگام خواب شبانه صورت می گیرد و اگر خواب کافی نداشته باشید علاوه بر کاهش راندمان ذهنی و قوای جسمانی دچار ریزش مو و پیری زودرس پوست می شوید. 8 ساعت خواب شبانه برای افراد بالغ توصیه می شود.

مکمل های غذایی

این یک مبحث جدی است که متاسفانه به آن توجه کافی نمی شود، مکمل های فراوانی اعم از انواع مولتی ویتامین و یا با نام ویتامین ها برای مو(Vitamins for Hair) و غیره در داروخانه ها موجود می باشند و یکی از بزرگترین اشتباهات مصرف آن ها بدون تجویز پزشک است. متاسفانه گاها برخی از پزشکان نیز بدون انجام آزمایشات لازم و بررسی دقیق وضعیت بیمار با تصور اینکه این محصولات برای همه مفید می باشند آن ها را برای بیماران تجویز می کنند، این در حالی است که در بسیاری از افراد ازدیاد برخی از عناصر مانند مس، آهن و غیره سبب ریزش موها می شوند. به طور جدی توصیه می کنم بدون نظر پزشک از مصرف مکمل های غذایی جدا خودداری نمایید.

حتما بخوانید: اگر پوست خود را دوست دارید به اندازه کافی ویتامین ث مصرف کنید!

درمان های موضعی خانگی برای جلوگیری از ریزش موها

روغن های گیاهی:

روغن کرچک(Castor Oil): روغن کرچک که در زبان انگلیسی به آن Castor Oil گفته می شود یک روغن گیاهی شناخته شده و قدیمی است که خواص درمانی آن بر پوست و ریشه موها اثبات شده است، در بسیاری از محلول هایی که برای جلوگیری از ریزش موها توسط لابراتوارهای مختلف تولید می شوند نام روغن کرچک و یا مشتقات آن به چشم می خورد.

روغن کرچک دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ و حاوی مواد مغذی از قبیل ویتامین E، برخی مواد معدنی، اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 ،9 و اسید ریسینولئیک(Ricinoleic Acid) است که تمام این مواد مغذی برای پوست و مو مفید و ضروری می باشند.

خاصیت ضد باکتری و التهابی روغن کرچک برای کسانی که دچار شوره ، التهاب و خارش سر می باشند بسیار مفید است.

بسیاری از افرادی که از روغن کرچک بصورت موضعی استفاده نموده اند اظهار می کنند که سرعت رشد و همچنین ضخامت تارهای موهایشان به مرور زمان افزایش یافته است. همچنین ظاهرا استعمال روغن کرچک بر پوست سر و جذب آن توسط ریشه موها باعث بهبود رنگ تارهای مو می شود و برای کسانی که دچار سفیدی زودرس موها می باشند می تواند مفید باشد. البته تحقیقات کامل علمی در این زمینه صورت نگرفته است اما اظهارات مصرف کنندگان بدین گونه است.

حتما بخوانید: عوارض خود ارضایی چیست؟ آیا خود ارضایی سبب ریزش مو می شود؟

طریقه مصرف روغن کرچک:

نکته اول خرید روغن کرچکی است که با کیفیت و برای استعمال بروی پوست و مو تولید شده باشد و نه برای مصارف دیگر. همچنین انتخاب روغنی که توسط لابراتوارهای معتبر و از مواد اولیه ارگانیک تولید شده باشد حائز اهمیت است. مصرف روغن های غیر استاندارد می تواند مخرب باشد.

از آنجا که روغن کرچک دارای غلظت بالایی بوده بهتر است آنرا با سایر روغن های روان مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا و غیره به نسبت مساوی ترکیب کنید.

روغن بدست آمده را به ساقه و پوست سر مالیده و به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید، سپس یک کلاه حمام بر سر گذاشته و یک حوله نیز بر روی آن بگذارید تا محیطی گرم ایجاد شود و روغن براحتی جذب پوست سرتان شود. اجازه دهید روغن برای 2 ساعت بروی سرتان باشد و سپس اقدام به شستشو نمایید.

همچنین می توانید از روغن نارگیل، جوجوبا، بادام و رزماری به تنهایی و یا مخلوط با یکدیگر به جای روغن کرچک استفاده نمایید. به یاد داشته باشید نباید بیش از 3 بار در هفته از روغن های گیاهی استفاده نمایید.

نکته پایانی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر دچار ریزش مو بشکل مزمن می باشید از خود درمانی خودداری کنید، ریزش مو دلایل متعدد و مختلفی دارد که در هر فرد می تواند متفاوت باشد و مصرف محصولات ضد ریزش مو نامرتبط با علل ریزش مو می تواند بی اثر و یا گاها با نتیجه منفی همراه باشد. به همین جهت اگر دچار ریزش مو به شکل مزمن و شدید هستید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا از طریق آزمایشات لازم علل ریزش مشخص و درمان مناسب تجویز گردد.