غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

درمان ریزش مو با روغن رزماری

درمان ریزش مو با رزماری

روغن رزماری و یا عصاره آن یکی از ساده ترین و مفید ترین محلول های طبیعی است که می توان از آن برای درمان ریزش مو و همچنین برای تقویت موها استفاده نمود.

در بسیاری از محلول هایی که توسط لابراتوارهای مختلف جهت درمان ریزش مو تولید می شوند نام رزماری و یا روغن رزماری به چشم می خورد.

خواص و تاثیر رزماری بر موها:

تحقیقی بر روی 100 مرد که دچار ریزش مو از نوع آندروژنیک بوده اند صورت گرفت. در این تحقیق 50 نفر از مردان تحت درمان با ماینوکسیدیل 2 درصد که یک محلول شیمیایی ساختگی است قرار گرفتند و 50 مرد دیگر از روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش موها استفاده نمودند. بعد از مدتی در دو مرحله زمانی مختلف با دستگاه آنالیز مو که برای بررسی تراکم موها مورد استفاده قرار می گیرد تعداد موهای مردان هر دو گروه شمارش گردید:

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند؟

بعد از ماه 3 ماه هیچ تغییر محسوسی در تراکم موهای هیچ گروه مشاهده نشد.

اما بعد از 6 ماه محققان تغییر قابل توجهی در تراکم موهای مردان هر دو گروه مشاهد نمودند.

این تحقیق نشان می دهد روغن طبیعی رزماری همانند ماینوکسیدیل برای رویش مجدد موها اثر بخش می باشد و البته با عوارض جانبی کمتر.

برخی از مردان مصرف کننده ماینوکسیدیل در گروه اول دچار مشکلاتی از قبیل خارش سر، التهاب، سردرد و شوره سر شدند. البته برخی مردان مصرف کننده روغن رزماری خارش سر را نیز تجربه کردند.

اگر شما دارای پوست حساسی می باشید ممکن است با مصرف روغن رزماری نیز عوارضی را تجربه کنید و البته می توانید برای کاهش این مشکلات روغن رزماری را با سایر روغن ها از قبیل روغن جوجوبا، کرچک و نارگیل ترکیب کنید.

این گزارش در مجله Health and Natural World در آمریکا به چاپ رسیده است.

حتما بخوانید: چند توصیه جهت جلوگیری از ریزش مو که همه مردان و زنان باید بدانند!

مکانیزم عمل روغن رزماری در کاهش ریزش موها و رویش مجدد آن ها چگونه است؟

1. کاهش اثر مخرب هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) بر ریشه موها: با افزایش سن تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون در بدن مردان افزایش می یابد که عاملی مهم در ریزش موها می باشد که به آن ریزش موی مردانه (Male Pattern Baldness) گفته می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهند استعمال روغن رزماری و جذب آن توسط پوست سر و ریشه موها باعث کاهش اثر مخرب هورمون DHT تا 48 ساعت بر ریشه موها می شود از اینرو استعمال روغن رزماری یکروز درمیان برای مردانی که علت ریزش موهایشان هورمون DHT است می تواند مفید واقع شود.

در قیاس با محلول ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید ظاهرا رزماری انتخاب بهتری برای درمان ریزش مو آندروژنیک می باشد.

2. افزایش خون رسانی به ریشه موها: روغن رزماری باعث افزایش خون رسانی به ریشه موها می گردد به همین جهت احتمالا بعد از استعمال آن، در پوست سر خود کمی احساس گرما خواهید کرد. این مکانیزم باعث افزایش اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر ریشه موها می گردد و کمک به تبدیل موهای نازک و کرکی به موهای ضخیم می نماید.

3. روغن رزماری حاوی امگا 6، انواع آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است که برای سلامت پوست و موها مفید می باشند.

4. رزماری همچنین دارای خاصیت ضد قارچ و باکتری است و برای کسانی که دچار شوره سر و یا قارچ های پوستی می باشند بسیار مفید است.

حتما بخوانید: شامپو ضد ریزش مو چقدر در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

چگونه از روغن رزماری استفاده نماییم؟

می توانید به شامپوی خود کمی روغن رزماری اضافه کنید به ازای هر اونس شامپو 2 قطره روغن رزماری اضافه کنید و سپس قوطی شامپو را به خوبی تکان دهید و هنگام استحمام اجازه دهید برای چند دقیقه شامپو بر پوست سر شما بماند و سپس آبکشی کنید و ترجیحا برای این منظور از شامپوی بچه استفاده کنید.

البته این روش برای کسانی مناسب است که حوصله و وقت کافی برای استفاده از سایر شیوه ها را ندارند.

حتما بخوانید: درمان ریزش مو با پی آر پی (PRP) تبلیغات است یا واقعیت؟

استعمال مستقیم روغن رزماری:

می توانید روغن رزماری را با سایر روغن ها از قبیل روغن نارگیل (Coconut)، جوجوبا (Jojoba)، کرچک (Castor) و یا سایر روغن های گیاهی ترکیب کنید. به عنوان مثال 3 قاشق چای خوری روغن جوجوبا را با یک قاشق چای خوری روغن رزماری ترکیب و به پوست سر خود بمالید و با نوک انگشتان به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس یک کلاه حمام و یا کیسه پلاستیکی بروی سر خود گذاشته و برای مدت یک و نیم الی 2 ساعت اجازه دهید روغن بر سر شما مانده تا کاملا جذب شود و سپس اقدام به شستشو نمایید.

توجه کنید نباید بیش 3 بار در هفته از روغن های گیاهی برای تقویت موهای سر و یا ابروها استفاده کنید.

البته قابل ذکر است گام مهم در درمان ریزش مو تشخیص علل ریزش می باشد که باید با انجام تست آنالیز مو و آزمایشات خون عوامل دخیل در ریزش موها ریشه یابی و درمان مناسب توسط پزشک تجویز گردد و معمولا درمان شامل دو بخش می باشد 1. درمان طبی: که به معنی استفاده از مکمل های غذایی و یا دارو جهت رفع عوامل بیوشیمیایی و مشکلات متابولیکی در بدن است 2. درمان موضعی مانند استفاده از محلول های ضد ریزش مو و یا روغن های گیاهی و به عنوان یک درمان موضعی استفاده از روغن و یا عصاره رزماری انتخابی موثر و بی خطر است.

حتما بخوانید: فواید، عوارض و نحوه مصرف قرص فیناستراید یا پروپشیا چیست؟

علاوه بر استعمال رزماری و بهره مندی از خواص آن جهت تقویت موها می توان آنرا به شکل چای و نوشیدنی نیز مصرف نمود.

مطالعات بسیاری درباره خواص درمانی رزماری در دانشگاه پزشکی جورج تاون صورت گرفته است و محققین این دانشگاه بر این باورند مصرف رزماری به صورت چای باعث افزایش انرژی، خوش بینی و تقویت حافظه می گردد، همچنین رزماری باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز و به دنبال آن بهبود تمرکز و قدرت یادگیری می شود و به نظر می رسد چای رزماری می تواند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های حاوی کافئین از قبیل قهوه و چای باشد.

بنا به گفته محققان دانشگاه مریلند از چای رزماری به عنوان درمانی سنتی برای رفع سو هاضمه و مشکلات گوارش استفاده می شود. گیاه شناسان نیز بر این عقیده اند رزماری برای درمان عفونت های دستگاه گوارش، دل پیچه و تولید بیش از حد گاز در روده ها مفید است.

البته مصرف چای رزماری را باید در حد اعتدال نگه دارید و از زیاده روی در نوشیدن آن خودداری کنید.

حتما بخوانید: بهترین گیاهان دارویی جهت تقویت موها کدامند؟