غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون حاوی ویتامین B1 و B6 و B12 می باشد، این سه ویتامین جز ویتامین های گروه B و از مهمترین مواد مغذی برای بدن انسان می باشند که نقش های مهمی در متابولیزم بدن ایفا می کنند. هر آمپول نوروبیون حاوی 100 میلیگرم ویتامین ب1، 100 میلیگرم ویتامین B6 و 1000 میکروگرم(1 میلیگرم) ویتامین B12 است. هر آمپول نوروبیون 3 میلی لیتر(سی سی) است و معمولا هر بسته آن حاوی 3 یا 6 آمپول می باشد. اولین و معتبرترین برند تولید کننده آمپول نوروبیون شرکت مرک (Merck) است. آمپول نوروبیون در مواردی که فرد دچار کمبود ویتامین های گروه ب است با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند و از آن بی اطاعند؟

آمپول های نوروبیون باید زیر دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری شوند از اینرو بهتر است آن ها را در یخچال نگهداری کنید. تاریخ مصرف آن ها، هم بروی جعبه و هم بروی هر آمپول درج شده است و حتما قبل از خریداری و مصرف به تاریخ انقضای آن ها توجه فرمایید. قابل ذکر است به هیچ عنوان نباید از آمپول های تاریخ مصرف گذشته و یا بدون تاریخ استفاده نمود.

آمپول نوروبیون باید در عضله تزریق گردد و ممکن است در محل تزریق کمی احساس سوزش را تجربه کنید.

بررسی عملکرد سه ویتامین B1، B6 و B12 در بدن:

ویتامین B1: ویتامین B1 که به آن تیامین نیز گفته می شود برای فعالیت غدد فوق کلیوی (آدرنال)، سیستم اعصاب مرکزی و متابولیزم مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، B1 به عنوان یک کوانزیم کمک به کنترل اشتها و هضم و جذب مواد غذایی کرده و همچنین نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی به عنوان سوخت برای فعالیت سلول های بدن ایفا می کند. نیاز روزانه بدن به این ویتامین برای بزرگسالان 1.2 الی 1.4 میلیگرم است.

حتما بخوانید: فواید کپسول های امگا 3 برای بدن چیست و چه میزان باید مصرف کنیم؟

آمپول نوروبیون ویتامین B6: ویتامین B6 برای تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری است، انتقال دهنده های عصبی ابزار ارتباطی بین سلول های مغز با یکدیگر و با رشته های عصبی می باشند. این ویتامین برای فعالیت سیستم ایمنی و متابولیزم مواد غذایی بویژه پروتئین‌ها مورد نیاز می باشد، اگر جز ورزشکارانی هستید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی پروتئین است نیاز بیشتری به ویتامین B6 خواهید داشت، بدون این ویتامین بدن قابلیت تجزیه و جذب پروتئین ها را ندارد، علائم کمبود ویتامین B6 عبارتند از ضعف، کاهش قدرت حافظه، اختلالات عصبی، بی خوابی، کم خونی و غیره.

حتما بخوانید: کراتین و کدام مکمل های بدنسازی موجب ریزش مو می گردند؟

آمپول نوروبیون ویتامین B12: ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت ها و سایر اجزای تشکیل دهنده خون ضروری می باشد و کمبود آن می تواند باعث بروز کم خونی شدید و سایر بیماری های خونی گردد. گلبول های قرمز، پلاکت ها و بسیاری دیگر از اجزای خون در مغز استخوان تولید می شوند، فعالیت مغز استخوان به شدت وابسته به میزان کافی از ویتامین ب12 است.

ویتامین B12 برای تولید آر ان ای (RNA) و دی ان ای(DNA) و ثبت اطلاعات ژنتیک و رشد سلول های بدن مورد نیاز است.

ویتامین B12 نقش حیاتی در فعالیت مغز، سیستم اعصاب مرکزی و همچنین حفظ و نگهداری از پوشش رشته های عصبی که به آنها میلین گفته می شود ایفا می کند و کمبود آن با واکنش های عصبی شدید از قبیل گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی، عدم حفظ تعادل هنگام راه رفتن و بروز علائمی مانند بیماری ام اس همراه است.

افراد گیاه خوار در معرض کمبود ویتامین B12 می باشند زیرا این ویتامین فقط در منابع غذایی حیوانی از قبیل گوشت یافت می شود. همچنین با افزایش سن جذب ویتامین B12 از طریق دستگاه گوارش کاهش می یابد و توصیه می شود افراد بالای سن 50 سال و افراد گیاه خوار این ویتامین را از طریق مکمل های غذایی و یا بصورت تزریقی دریافت کنند.

حتما بخوانید: مولتی ویتامین فارماتون (Geriatric Pharmaton) برای چه افرادی مناسب است؟

مقایسه آمپول نوروبیون با مکمل های(قرص های) ب کمپلکس(B complex) امروزه با توجه به تولید و عرضه انبوع و متنوع انواع مکمل های غذایی به شکل خوراکی به ندرت نیاز به تزریق آمپول های ویتامین از جمله آمپول نوروبیون می باشد مگر در موارد خاص که شخص دچار اختلال در جذب ویتامین ها از طریق دستگاه گوارش است.

ویتامین های ب بصورت قرص های مجزا و یا به شکل ترکیبی که به آن ب کمپلکس گفته می شود در دوزهای مختلف توسط لابراتوارهای گوناگون تولید می شوند.

آمپول ها حاوی مواد نگهدارنده از قبیل فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه می باشند که برای بدن مضر است، البته تزریق محدود آمپول نوروبیون و با تجویز پزشک اصولا مشکلی ایجاد نمی کند، اما نباید به شکل مستمر و به عنوان برنامه دائم از آن ها استفاده شود.

در هر صورت به نظر بنده مصرف ویتامین های ب به شکل مکمل غذایی(خوراکی) بهتر از شکل تزریقی آن هاست.

حتما بخوانید: آمپول بيوتين و بپانتن چیست؟ آیا برای تقویت موها مفید است؟

دوره و طریقه مصرف آمپول نوروبیون:

دوره معمول نوروبیون در صورت کمبود ویتامین های ب عبارت است از: یکروز درمیان یک عدد آمپول تزریق می شود به تعداد 3 الی 6 عدد و بعد از آن به مدت 6 ماه ماهی یک عدد تزریق می گردد، که در مجموع 9 الی 12 آمپول می شود. افراد مسن و گیاه خواران و یا کسانی که فعالیت های بدنی سنگین انجام می دهند توصیه می شود سالی یکبار یک عدد آمپول نوروبیون تزریق کنند. مجددا متذکر می شوم نباید این آمپول را بصورت روتین و هفتگی برای طولانی مدت استفاده نمود بسیاری از مقالات را مشاهده کرده ام که تزریق هفتگی و یا ماهانه آنرا برای ورزشکاران توصیه کرده اند که امری اشتباه است.

آمپول نوروبیون برای چه کسانی و در چه مواردی باید مصرف شود؟

آمپول نوروبیون در مواردی که فرد دچار کمبود ویتامین های ب و یا برای افراد مسن بالای 50 سال که دچار اختلال در جذب ویتامین ب12 می باشند و یا در مواردی که فرد دچار کم خونی شدید، ضعف و خستگی مفرط و یا در دوران نقاهت بعد جراحی و یا بیماری است توسط پزشک تجویز می گردد.

آیا ورزشکاران و یا کسانی که دچار ریزش مو می باشند نیاز به تزریق آمپول نوروبیون دارند؟

همان طور که اشاره شد انواع قرص ب کمپلکس در دوزهای مختلف به شکل خوراکی و با کیفیت مناسب و قابل جذب، براحتی در اکثر داروخانه ها قابل دسترس و تهیه می باشد و اصولا لزومی به تزریق آمپول نوروبیون برای یک فرد سالم وجود ندارد.

عوارض جانبی آمپول نوروبیون:

ویتامین های ب جز ویتامین های محلول در آب می باشند و بدن قادر است مازاد آنرا از طریق ادرار به راحتی دفع کند و به همین جهت معمولا با تزریق آن عوارض جانبی خاصی پدید نمی آید فقط ممکن است بعد از تزریق آمپول نوروبیون رنگ ادرار برای مدتی به زرد فسفری تغییر کند که نشان از دفع مقدار مازاد ویتامین های ب می باشد.

گاهی نیز خارش پوست و آلرژی های پوستی در افراد مصرف کننده مشاهده می شود.

افراد مبتلا به فشار خون، مشکلات کبدی و کلیوی و غیره حتما باید با نظر پزشک اقدام به مصرف کنند.

آیا تزریق آمپول نوروبیون احتیاج به مشورت با پزشک دارد؟

قطعا بله، قبل از مصرف هر گونه دارو و یا مکمل غذایی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

حتما بخوانید: درمان چاقی چیست؟ با غذاهای چربی سوز آشنا شوید!