غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

با فواید میوه ها و تاثیر آن ها بر پوست و مو آشنا شوید!

fruits benefits

اکثر مردم از خوردن میوه لذت می برند، بسیاری از مقالات و تحقیقات متخصصین نشان می دهند میوه ها خوراک ضروری برای سلامت انسان می باشند.

در این مقاله به بررسی خواص و مضرات میوه می پردازیم:

خواص میوه:

1. میوه یک محصول طبیعی است.

2. دارای ویتامین ها از قبیل ویتامین ث و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ)، مواد معدنی از قبیل پتاسیم و منیزیم، آنتی اکسیدان، فیبر فراوان و قند طبیعی است.

3. خوش طعم و اغلب با قیمت مناسب تهیه می شود.

خوردن یک الی دو وعده میوه در روز به جهت نکات مثبت ذکر شده مفید است، اما بنا بر تحقیقات کلینیکی، خوردن بیش از حد میوه یا به عنوان بخش اصلی برنامه غذایی به دلایلی که در زیر بیان می کنیم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

حتما بخوانید: کلسترول چیست و آیا باید آنرا از برنامه غذایی حذف کنیم؟

1. اکثر میوه ها دارای طبیعت فوق العاده سرد می باشند و مصرف بیش از حد آن ها سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن می شود، این امر بخصوص برای افرادی که متابولیزم بدنشان کند می باشد از جمله افراد چاق مضر است.

2. میزان قند زیاد موجود در برخی از میوه ها باعث افزایش قند خون و ترشح بیش از حد هورمون انسولین می شود که سبب ازدیاد وزن شده و یا کاهش وزن را با مشکل روبرو می کند، این مشکل در آب میوه ها بیشتر دیده می شود چون فاقد فیبر بوده و قند موجود در آن ها راحتر جذب بدن می گردد. افراد دیابتی نیز در مصرف میوه حتما باید حد اعتدال را نگه دارند.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید درباره دیابت یا مرض قند بدانید!

3. سمپاشی بروی میوه ها: انواع آفت کش مانند سولفات مس، مشتقات آرسنیک و غیره که بروی میوه ها اسپری می شوند مخصوصاً به روی میوه هایی که دارای پوست نازک می باشند مانند گیلاس، آلبالو، هلو و غیره سبب جذب این سموم به داخل میوه شده که متأسفانه با شستن و پوست کندن از بین نمی روند، وارد شدن این سموم به داخل بدن باعث ایجاد بیماری ها و عوارض خطرناکی از جمله ریزش موها می شود، یکی از دلایلی که بیماری ازدیاد مس امروزه بسیار شایع است استفاده از سولفات مس به عنوان آفت کش و اسپری آن بروی میوه هاست که از عوامل مهم و دخیل در ریزش مو هم در بانوان و هم در آقایان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله ازدیاد مس را مطالعه نمایید.

4. فروکتوز، قند موجود در میوه ها به سرعت گلوکز سبب افزایش قند خون نمی شود و به جای آن وارد کبد شده تا به گلوکز تبدیل شود و کبد برخی از افراد نمی تواند به راحتی آن را تبدیل نماید و به جای گلوکز به تری گلیسرید و سایر چربی ها تبدیل می شود که برای برخی مضر است.

حتما بخوانید: آیا می دانستید بیش از 70 درصد از مردم کمبود ویتامین D دارند؟

5. در خیلی از کشورها میوه ها با روش های رویش سریع مثل استفاده از هورمون ها پرورش می یابند که موجب کاهش مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه ها می شود. در بسیاری از مناطق نیز استانداردهای لازم جهت پرورش میوه ها رعایت نمی شود، از جمله استفاده بیش از حد از کود شیمیایی، آبیاری درختان و بوته ها با آب های آلوده و غیره، که همگی باعث کاهش کیفیت میوه ها می گردند.

نتیجه گیری: خوردن یک وعده میوه در روز برای افراد با متابولیزم کند و 2 وعده در روز برای افراد با متابولیزم سریع کافی و مفید است اما مصرف بیش از آن توصیه نمی شود.

نکات مهم در مصرف میوه ها:

بهتر است میوه ها را شکم خالی و با فاصله از غذا میل نمایید، میوه ها اکثراَ سریع هضم شده(حدود 45 دقیقه) و اگر با غذا خورده شوند زمان بیشتری در معده باقی و بیش از اندازه در معرض آنزیم های گوارشی قرار گرفته و تخمیر می شوند و دیگر خواص لازم برای سلامت دستگاه گوارش را نخواهند داشت.

از خوردن میوه هایی که دارای پوست نازک می باشند مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو، شلیل و غیره به دلیل جذب آفت کش ها به داخل میوه خودداری نمایید و یا کاملا آن ها را شسته و در صورت امکان پوست آن ها را جدا کنید، سعی کنید از میوه هایی که با روش های طبیعی و بدون استفاده از آفت کش ها پرورش یافته اند(ارگانیک Organic) استفاده نمایید. میوه هایی که بدون نگرانی می توانید آن ها را مصرف کنید عبارتند از: نارنگی، پرتقال، لیمو شیرین، سیب(مشروط بر آنکه پوست آن کنده شود)، طالبی، هندوانه، نارگیل، آناناس، پاپایا، موز و لیمو ترش.

حتما بخوانید: آنچه مردان باید درباره غده پروستات و بیماری های آن بدانند