غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

کدام مارک ماینوکسیدیل بهتر است؟ فوم بهتر است یا محلول؟

بهترین ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل به دو شکل محلول و فوم و برای درمان ریزش مو و کمک به رویش مجدد موها با دو دوز 2% و 5% توسط لابراتوارهای مختلف ایرانی و خارجی تولید می شود.

ماینوکسیدیل یکی از قدیمی ترین محصولات موضعی ضد ریزش مو است و با آنکه بیش از 20 سال از تاریخ اولین تولید آن می گذرد کماکان جز پر فروشترین و موثرترین محصولات محرک رویش مو است که در سراسر جهان به فروش می رسد.

اثر ماینوکسیدیل در رویش مجدد موها مشروط بر اینکه ریشه موها از بین نرفته باشند توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تایید شده است با این حال همه مصرف کنندگان از آن کسب نتیجه نمی کنند و عواملی مانند ژنتیک، سن و مهمتر از همه شروع به استفاده از آن در مراحل اولیه که فرد دچار ریزش مو شده حائز اهمیت است.

حتما بخوانید: آیا کوتاه کردن موها و یا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می کند؟

دوز 2 درصد برای خانم ها مناسب و 5 درصد مناسب آقایان است البته آقایان می توانند از 2 درصد نیز استفاده کنند اما خانم ها با مصرف ماینوکسیدیل 5 درصد ممکن است دچار عوارض جانبی از قبیل رویش موهای زائد در صورت و بدنشان شوند.

وقتی ماینوکسیدیل را به قسمتی از سر می زنید سبب می شود عروق آن ناحیه گشاد شده و جریان خون که حاوی اکسیژن و مواد غذایی است بیشتر به ریشه موها رسیده و موجب تقویت آن ها می گردد پس هر دلیلی که ریزش مو داشته باشد مصرف ماینوکسیدیل می تواند در جلوگیری از آن و رویش مجدد موها موثر باشد.

باید توجه کرد مصرف ماینوکسیدیل در برخی از افراد نتیجه منفی دارد و نه تنها موجب کاهش ریزش مو نمی شود بلکه برعکس سبب افزایش آن نیز می گردد البته بنا بر امار این مسئله در 10% از مصرف کنندگان مشاهده شده است.

نکته دیگر این است که در ماه اول مصرف ماینوکسیدیل ممکن است ریزش موها افزایش یابد که امری طبیعی است اما اگر بعد از 4 هفته از مصرف ماینوکسیدیل کماکان فرد افزایش ریزش موها را شاهد بود یعنی جز آن 10 درصد است و نباید مصرف آن را ادامه دهد.

سوالی که اغلب پرسیده می شود درباره مارک ماینوکسیدیل است و آیا محلول آن بهتر است یا فوم، ابتدا با بررسی برندهای ماینوکسیدیل شروع می کنیم:

حتما بخوانید: آیا قرص اکوفان از ریزش مو جلوگیری می کند؟

ماینوکسیدیل پاکدارو: یک شرکت قدیمی است که سال ها محلول ماینوکسیدیل را تولید می کند و اخیرا نیز بر کیفیت محلول های خود افزوده است، محلول های آن از کیفیت خوبی برخوردار است و با توجه به قیمت پایین و منطقی آن نسبت به برندهای خارجی گزینه خوبی است و از آنجا که در ایران تولید و با مسیر قانونی در داروخانه ها پخش می شود جای نگرانی از تقلبی بودن آن وجود ندارد.

آلوپکسی Alopexy: این محلول ساخت کشور فرانسه است و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده بنا بر گفته بسیاری از مصرف کنندگان مشکلاتی مانند چربی و یا چسبندگی موها با مصرف آلوپکسی مشاهده نمی شود.

حتما بخوانید: قرص سیستین ب6 برای چه نوع ریزش مو مناسب است؟

روگین Rogaine: یک برند آمریکایی و اولین لابراتواری بوده که ماینوکسیدیل را به شکل انبوه تولید کرده و همانگونه که انتظار می رود یکی از با کیفیت ترین محلول ها و فوم های ماینوکسیدیل را تولید می کند.

رگین Regaine: یک برند دیگری است که بعد از روگین(Rogaine) و به تقلید از آن شروع به تولید کرده، کیفیت بسیار خوبی دارد و در بسیاری از کشورها چه آسیایی و چه اروپایی به شکل مستقل و تحت لیسانس لابراتوار اصلی تولید می گردد.

كركلند Kirkland: یک برند آمریکایی دیگر است که علاوه بر ماینوکسیدیل مکمل های غذایی فراوان دیگری شامل انواع مولتی ویتامین، مواد معدنی، ترکیبات گیاهی و غیره نیز تولید می کند و به خوبی در اکثر کشورها شناخته شده است و از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار می باشد.

ماینوکسیدیل های دست ساز: تهیه محلول ماینوکسیدیل توسط داروخانه و داروساز امری ساده است، ترکیبات آن پودر ماینوکسیدیل، آب مقطر، گاهی الکل و چند ترکیب دیگر است که به سادگی می توان آنرا ساخت اما دو نکته مهم وجود دارد اول کیفیت پودر ماینوکسیدیل است که خریدار نمی تواند از آن اطلاعی کسب کند و دوم اینکه داروساز مقدار دقیق ترکیباتی که پزشک تجویز کرده را لحاظ کند. تصور نمی کنم استفاده از ماینوکسیدیل دست ساز هیچ مزیتی بر ماینوکسیدیل های آماده شرکت های معتبر داشته باشد مگر در مواقعی که باید ترکیب دیگری به محلول ماینوکسیدیل با تشخیص پزشک اضافه شود.

حتما بخوانید: چقدر قرص آناکپس در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

فوم بهتر است یا محلول ماینوکسیدیل؟

فوم برای کسانی که دچار طاسی می باشند و یا مردانی که سر خود را می تراشند مناسب است زیرا استفاده از محلول برای این افراد دشوار است و به اصطلاح عامیانه محلول روی سر آنها سر می خورد و پخش یکنواخت محلول برایشان دشوار است و محلول برای کسانی مناسب است که موهای عادی یا بلند دارند زیرا با قطره چکان می توانند مستقیم محلول را بروی پوست سر خود پخش نمایند.

طریقه مصرف ماینوکسیدیل:

طریقه عمومی مصرف ماینوکسیدیل 1 سی سی(میلی لیتر) صبح و یک سی سی شب با فاصله 12 ساعت است همچنین می توان 2 سی سی و یکبار در روز مصرف نمود.

حتما بخوانید: دلایل مهم ریزش مو در مردان کدامند و نقش وراثت چقدر است؟