غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

بررسی فواید و تفاوت های حجامت، فصد خون و اهدای خون

حجامت

بارها شنیده و یا خوانده ایم که اهدای خون، فصد خون و حجامت سبب افزایش سلامتی و رفع برخی از بیماری ها و مشکلات می شوند و این سوال در ذهن خیلی ها ایجاد می شود چرا انجام حجامت، فصد خون و یا اهدای خون(البته با رعایت اصول و زمان بندی مناسب) برای سلامت انسان مفید است. برای پاسخ این سوال نیاز است ابتدا کمی درباره تغذیه، متابولیزم بدن و مواد معدنی برای شما توضیح دهم:

غذایی که ما مصرف می کنیم حاوی موادی از قبیل: فیبر، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین، مواد معدنی و حتی مواد سمی و مازاد می باشد. در این مقاله تمرکز ما بر مواد معدنی موجود در تغذیه است، به مواد معدنی ابزار بدن گفته می‌شود و برای تمام فعالیت‌های بیوشیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال بدن از عنصر روی برای تولید آنزیم‌های گوارشی و تبدیل مواد غذایی به انرژی، تولید اسپرم و غیره، از کلسیم برای ترمیم استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین فعالیت سیستم اعصاب مرکزی، متابولیزم چربی‌ها، از سلنیوم و ید برای تولید هورمون‌های غده تیروئید، از آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون، از منیزیم برای تنظیم ضربان قلب، فشار خون، تولید بیش از 400 آنزیم و غیره استفاده می‌ کند، هرگونه عدم توازن(کمبود یا ازدیاد) در میزان مواد معدنی می‌تواند در فعالیت بخشی از بدن ایجاد اختلال نماید و سبب بروز انواع بیماری‌های جسمانی و روانی از چاقی و ازدیاد وزن گرفته تا دیابت گردد.

حتما بخوانید: آیا روشی برای بزرگ کردن آلت تناسلی مردان وجود دارد؟

همان طور که اشاره شد بدن از طریق تغذیه مواد معدنی را دریافت می کند در این بین ممکن است برخی مواد معدنی مضر مانند جیوه، سرب، آرسنیک و یا حتی مواد معدنی مفید مازاد که بدن به اندازه کافی ذخیره از آن ها دارد وارد بدن شوند.

بدن قابلیت آن را دارد که بخش زیادی از سموم و مواد معدنی مازاد از جمله کلسیم، پتاسیم، سدیم و غیره را از طریق کبد و صفرا، کلیه ها و حتی تعریق از طریق پوست دفع کند اما در این بین یک استثنا وجود دارد و آن عنصر آهن است که بدن هیچ راه و ابزاری برای دفع مازاد آن ندارد و زمانی که به طور اضافه از طریق غذا وارد بدن شود در بافت های نرم از جمله کبد، مفاصل، مغز، پانکراس رسوب می کند و سبب بروز انواع بیماری و مشکلات مختلف می شود، از جمله بیماری های مرتبط با ازدیاد آهن می توان به دیابت، کبد چرب، التهاب مفاصل، کم کاری تیروئید و ریزش مو اشاره کرد. همچنین به عنوان یک اصل کلی با افرایش سن نیاز بدن به عنصر آهن کاهش می یابد.

از آنجا که بخش زیادی از آهن در مولکول های هموگلوبین که قسمتی از ساختار خون می باشند قرار دارد این عنصر از طریق فصد خون و یا حجامت براحتی از بدن دفع می گردد. زمانی که خون به هر طریقی دفع شود، بدن برای جبران و تولید مجددا گلبول های قرمز و هموگلبوبین از آهن ذخیره در بافت های خود مانند کبد استفاده می کند و همین امر موجب کاسته شدن از ذخایر و یا آهن مازاد انباشته شده در بدن می گردد. پس به زبان ساده تر می شود گفت تنها راه دفع آهن از بدن فصد خون و یا حجامت است.

به عقیده من این فایده اصلی حجامت و یا فصد خون بوده و از این رو انجام آن با رعایت اصول برای بدن مفید است. البته نه برای کسانی که دچار کم خونی و یا کمبود آهن می باشند.

حتما بخوانید: فواید چای سبز چیست؟ و چند لیوان در روز بنوشیم؟

آیا تفاوتی بین حجامت، اهدای خون و فصد خون می باشد؟

مسلما تفاوت های عمده ای بین حجامت با فصد خون و اهدای خون و تاثیر آن بر بدن وجود دارد.

در فصد خون و اهدای خون، خون بطور مستقیم از رگ گرفته می شود اما در حجامت بعد از انجام عمل بادکش در پشت با ایجاد خراش هایی بروی پوست و با عمل مکش بوسیله لیوان خون از بدن خارج می گردد.

میزان خونگیری در فصد خون بستگی به نظر و تجویز پزشک دارد و در نهایت خون گرفته شده دور ریخته می شود.

در اهدای خون معمولا بین 350 الی 500 سی سی خون گرفته می شود و آن را در بانک خون نگهداری می کنند تا در مواقع ضروری در اختیار شخص نیازمند قرار گیرد.

در حجامت معمولا بین 30 الی 70 سی سی خون از بدن خارج می شود.

اگر فردی دارای آهن مازاد و یا به غلظت خون مبتلاست فصد خون روش مناسب تری برای درمان بوده زیرا میزان بیشتری خون از بدن نسبت به حجامت دفع می گردد.

در اهدای خون شخص نباید به هیچ بیماری مبتلا باشد و تمام فاکتوری های خونی از هموگلوبین گرفته تا چربی و کلسترول باید در حد نرمال باشند تا بتوان از خون گرفته شده برای شخص دیگری استفاده نمود.

حتما بخوانید: بالاخره قهوه برای سلامت مفید است یا مضر و میزان مصرف مفید آن چقدر است؟

بدیهی است باید قبل از انجام فصد خون و یا اهدای خون حتما با انجام آزمایشات لازم تحت نظر پزشک وضعیت ذخایر آهن و کم خونی بررسی شوند.

آنگونه که پزشکان طب سنتی عنوان می کنند به دلیل اینکه قبل از انجام حجامت ابتدا با بادکش اعمالی انجام می شود و خون بصورت مستقیم از رگ گرفته نمی شود برای دفع کلسترول و سموم مازاد از بدن روش بهتری است و در ضمن از آنجایی که میزان کمتری خون از بدن دفع می گردد شخص نباید نگران کاهش حجم خون و یا ذخایر آهن خود باشد.

در هر صورت توصیه می کنم قبل از انجام حجامت، فصد خون و یا اهدای خون ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید برای حفظ سلامت و یا درمان بیماری ها نیاز است از تغذیه صحیح، ورزش مرتب، خواب و استراحت کافی و غیره بهره مند باشید و این تصور که انجام فصد خون و یا حجامت کلیه مشکلات یک فرد را به تنهایی درمان می کند کمی دور از منطق و خرد است.