غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

ال کارنیتین چیست؟ آیا کمکی به کاهش وزن و چربی‌ها می کند؟

کارنیتین

ال کارنیتین اسید آمینه ای است که بطور طبیعی در بدن ساخته می شود، ال کارنیتین توسط کبد و کلیه ها و از دو اسید آمینه لیزین (Lysine) و متیونین (Methionine) ساخته شده و سپس به سایر اندام ها مانند قلب، مغز و عضلات منتقل و در آنجا ذخیره می شود. در بدن مردان مقداری ال کارنیتین در اسپرم آنان نیز ذخیره می گردد. ال کارنیتین در برخی از مواد غذایی خصوصا گوشت قرمز و به مقدار کمتر در انواع ماهی نیز وجود دارد.

نقش و عملکرد ال کارنیتین در بدن:

ال کارنیتین بدن را در تولید انرژی یاری می کند، این انرژی از تبدیل چربی ها بدست می آید و در اختیار اندام هایی مانند قلب، مغز و عضلات قرار می گیرد. به همین جهت تصور می شود مصرف مکمل های غذایی ال کارنیتین باعث افزایش انرژی و کاهش چربی های بدن می گردد.

حتما بخوانید: با اصول تغذیه رشته بدنسازی آشنا شوید

بهبود عملکرد مغز، قلب و عضلات:

ال کارنیتین کمک به خروج مواد سمی و مازاد حاصله از متابولیزم در مینوکندری می کند بویژه موادی که از تبدیل چربی ها به انرژی باقی می مانند و با این مکانیزم باعث افزایش سلامت قلب و کبد می گردد.

یکی دیگر از نقش های ال کارنیتین افزایش تولید آنزیم گلوتاتیون (Glutathione) است، گلوتاتیون آنزیمی است که کمک به خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال ها آزاد و همچنین دفع فلزات سمی می کند.

مکمل های ال کارنیتین:

ال کارنیتین به شکل مکمل غذایی و در دوزهای گوناگون 250، 500، 1000 میلیگرم و غیره تولید و عرضه می شود. افراد سالم و کسانی که دچار ازدیاد وزن، چربی خون، کلسترول و یا تری گلیسرید بالا نمی باشند اصولا نیازی به مصرف مکمل های ال کارنیتین ندارند.

حتما بخوانید: استروئیدها، کراتین و کدام مکمل های ورزشی موجب ریزش مو می گردند؟

موارد استفاده از مکمل های ال کارنیتین:

در تحقیقی در سال 2007 که بروی 800 نفر مبتلا به دیابت نوع دو صورت گرفت مشاهد شد مصرف 1000 میلیگرم ال کارنیتین باعث بهبود ترشح انسولین و کاهش کلسترول بد (LDL) به میزان قابل توجهی گردید.

به نظر می رسد در کنار رژیم غذایی و ورزش، استفاده از مکمل های ال کارنیتین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در کاهش میزان قند بسیار موثر است.

کاهش وزن:

در کنار رژیم غذایی ال کارنیتین می تواند کمک به کاهش وزن نماید و سبب می شود در دوره کاهش وزن بیشتر از میزان چربی های بدن کاسته شود و نه حجم عضلات.

ال کارنیتین بویژه زمانی که با مکمل های امگا 3 مصرف شود تاثیر قابل توجهی بر سوزان چربی ها و کاهش وزن خواهد داشت.

حتما بخوانید: گلوتامین چیست؟ آیا مصرف مکمل های آن فوایدی برای بدن دارد؟

افزایش انرژی:

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد ال کارنیتین کمک به تولید انرژی و ATP در بدن می کند، مصرف مکمل های ال کارنیتین همراه با ویتامین های گروه ب باعث افزایش انرژی و سرعت متابولیزم بدن می گردد و برای افرادی که دچار خستگی زودرس و مزمن می باشند می تواند مفید واقع شود.

در تحقیقی که توسط محققین پزشکی در ایتالیا بروی 900 نفر که دچار خستگی مزمن بوده اند صورت گرفت مشاهده شد 6 ماه مصرف مکمل های ب کمپلکس در کنار ال کارنیتین تاثیر مثبت و قابل توجهی در رفع علائم و افزایش انرژی در این افراد داشته، همچنین این افراد در این مدت 2 الی 3 کیلوگرم از وزن چربی خود را از دست داده و 1 کیلو گرم بر وزن عضلات آن ها افزوده شد.

حتما بخوانید: فواید آرژنین چیست و مصرف آن برای چه افرادی سودمند است؟!

بیماری های قلبی:

بسیاری از پزشکان برای افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا می باشند مکمل های ال کارنیتین تجویز می کنند و ظاهرا روز به روز بر پزشکان طرفدار ال کارنیتین افزوده می شود.

در تعدادی از آزمایش های بالینی مشاهده گردید استفاده از مکمل های ال کارنیتین باعث افزایش خون رسانی به قلب و توان بدنی افرادی می شود که دچار گرفتگی رگ های قلب بوده و در کنار آن باعث کاهش علائمی از قبیل تنگی نفس، درد در قفسه سینه نیز می گردد.

البته برای این منظور ال کارنیتین باید در کنار درمان پزشکی استاندارد مصرف شود.

همچنین به نظر می رسد مصرف ال کارنیتین در افرادی که دچار سکته قلبی شده اند از شانس سکته دوم می کاهد.

بیماری های کلیوی:

از آنجا که بخشی از کارنیتین در کلیه ها ساخته می شود بعضی از بیماران کلیوی ممکن است با کمبود آن مواجه شوند و مصرف مکمل های ال کارنیتین زیر نظر پزشک برای این افراد مفید خواهد بود.

افزایش راندمان مغز و بهبود حافظه:

یکی از اندام های بدن که ال کارنیتین در آنجا ذخیره می شود مغز است و احتمالا کمبود آن باعث افت راندمان مغز و حافظه می شود و به نظر می رسد مکمل های ال کارنیتین باعث بهبود عملکرد مغز شده و در افراد مبتلا به آلزایمر نیز از روند پیشرفت و علائم این بیماری می کاهد.

ال کارنیتین و بدنسازی:

یکی از مکمل های محبوب و متداول در بین ورزشکاران و به ویژه در ورزش بدنسازی ال کارنیتین است. کسانی که قصد کاهش چربی ها و افزایش حجم عضلات خود را دارند از مشتریان همیشگی مکمل های ال کارنیتین می باشند.
مصرف ال کارنیتین قبل از تمرین باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت عضلات و افزایش توان تمرینی ورزشکاران می گردد.

تقویت میل جنسی در مردان:

مکمل های ال کارنیتین کمک به درمان ناتوانی جنسی در مردان که با افزایش سن ایجاد می شوند از قبیل کاهش تمایلات جنسی و میزان اسپرم و نعوظ ناکامل می کنند.

تحقیقی در آمریکا بروی 2000 مرد بین سنین 45 الی 60 سال که دچار ناتوانی جنسی بوده انجام گرفت. این مردان 2 گرم ال کارنیتین به مدت 3 ماه مصرف کردند و در آزمایشات بعدی مشاهد شد میزان هورمون تستوسترون و حجم اسپرم در آن ها افزایش قابل توجهی یافته است.

میزان مصرف:

افراد زیر 18 سال، زنان باردار و شیرده نباید از مکمل های ال کارنیتین استفاده کنند.

دوز معمول و استاندارد برای افراد بالغ 500 الی 1500 میلیگرم در روز بوده که بهتر است آنرا در 2 یا 3 نوبت مجزا مصرف کنید. بهتر است مکمل های ال کارنیتین را بین وعده های غذایی و با شکم خالی همراه با مایعات کافی مصرف نمایید.

عوارض جانبی مکمل های ال کارنیتین:

بعضی از افراد ممکن است با مصرف ال کارنیتین عوارضی مانند نفخ معده، حالات تهوع، دل پیچده، سردرد، تپش قلب و غیره را تجربه کنند که در این صورت باید مصرف آنرا قطع و با پزشک معالجتان مشورت کنید.

موارد منبع مصرف:

اگر به فشار خون، مشکلاتی کبدی، کلیوی، دیابت و غیره مبتلا می باشید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

ال کارنیتین ممکن است باعث مهار تولید هورمون های غده تیروئید گردد و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نباید از آن استفاده کنند.