غذای ما بهترین دارو استFOOD IS MEDICINE

لیزر موهای زائد چقدر در از بین بردن موهای زائد موثر است؟

لیزر موهای زائد

موهای زائد یک مشکل آزار دهنده برای بسیاری از افراد است، شیو کردن با تیغ و دستگاه اصلاح یا استفاده از کرم‌های موبر نیاز به استفاده مداوم دارند که وقت‌گیر بوده و گاهی نیز استفاده از آن‌ها در مناطقی از بدن سخت یا غیر قابل دسترس است. روش‌های دیگر مانند وکس و اپیلاسیون نیز برای اکثر افراد درد آور است. در طول سال‌ها، انواع مختلفی از روش‌ها برای کنترل و حذف موهای زائد به کار گرفته شده‌اند. یکی از پیشرفت‌های مهم در این حوزه، استفاده از لیزر برای کاهش موهای زائد است که در این مقاله به بررسی مزایا، معایب، عوارض جانبی و سایر موارد می‌پردازیم.

لیزر موهای زائد یک روشی برای از بین بردن موهای زائد است که می‌توان از آن در هر نقطه‌ای از بدن استفاده نمود. نور لیزر فولیکول‌های موها (ریشه موها) را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با گرم کردن آن‌ها سبب آسیب به ریشه‌‌ها می‌شود. با آسیب رسیدن به ریشه مو، مویی که از آن نقطه مجددا روییده می‌شود نازکتر از قبل خواهد بود و با تکرار جلسات لیزر آسیب بیشتر به آنها وارد می‌شود و در نهایت خیلی از ریشه موها از بین می‌روند و دیگر مویی از آن نقطه روییده نخواهد شود.

شما به عنوان یک متقاضی و کسی که قصد مراجعه به کلینیک زیبایی برای انجام لیزر موهای زائد دارید خودتان باید اطلاعات کافی درباره انواع دستگاه لیزر مو را داشته باشید تا  با توجه به رنگ پوست و موهای خود بتوانید مرکز مناسبی را انتخاب کنید. باید بدانید با توجه به رنگ پوست و مو دستگاه موثر برای رفع موهای زائد و کسب نتیجه می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است این مطلب از طرف سالن یا کلینیک مربوطه به شما گفته نشود و شما با صرف هزینه و مراجعه چندین باره به آن مرکز نتیجه قابل توجهی را کسب ننمایید و بدیهی است اگر لیزر با دستگاه متناسب با شرایط شما انجام نشود حتی می‌تواند سبب آسیب به پوست شما شود. پس صرفا با مشاهده آگهی یا نزدیک بودن آدرس آن به خودتان آن مرکز را انتخاب نکنید و از اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار می‌دهم استفاده نمایید و ابتدا درباره نوع دستگاه لیزر کلینیک‌ها سوال بپرسید.

حتما بخوانید: ریزش فصلی موها چیست و راه‌های تشخیص و جلوگیری از آن کدامند؟

بررسی انواع دستگاه لیزر موهای زائد

در این قسمت به بررسی فناوری بکار رفته شده در دستگاه‌های مختلف لیزر می‌پردازم تا مطلع شوید کدام تکنولوژی برای چه رنگ پوست و مویی مناسب است و تاثیر بیشتری در رفع موهای زائد دارد و همچنین شانس کمتری در بروز عوارض جانبی مانند سوختگی و دورنگ شدن پوست و غیره دارد.

در زمان ویرایش این مقاله از 3 نوع تکنولوژی در غالب دستگاه‌های لیزر استفاده می‌شود:

1.    الکساندریت (Alexandrite Laser)

2.    دایود (Diode Laser)

3.    ان دی یاگ (Nd-YAG Laser)

دستگاه‌هایی که از این 3 فناوری استفاده می‌کنند کاربرد خانگی و شخصی ندارند و تنها پزشک یا اپراتور حرفه‌ای آموزش دیده مجاز به استفاده از آن‌ها می‌باشند. هر کدام از این فناوری‌ها برای لیزر موهای دسته‌ای از افراد با توجه به رنگ پوست و موهایشان مناسب است.

حتما بخوانید: بررسی بهترین روش‌های افزایش سایز سینه خانم‌ها، کدام روش برای شما مناسب است؟

دستگاه لیزر با تکنولوژی الکساندریت (Alexandrite Laser)

یکی از فناوری‌های معروف در دستگاه لیزر است که در غالب کلینیک‌های زیبابی از آن استفاده می‌شود. این مدل دستگاه برای افرادی که پوست سفید دارند مناسب و موثر است. پس اگر پوستتان سبزه یا تیره است این دستگاه برای رفع موهای زائد شما مناسب نیست. از آنجا که این دستگاه بروی ملانین (رنگدانه) موجود در فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد آسیبی به پوست‌های سفید وارد نمی‌کند. اما اگر پوستتان سبزه یا تیره باشد از آنجا که ملانین در پوستتان وجود دارد این دستگاه می‌تواند موجب سوختگی شود و اگر تنظیمات دستگاه را نیز تغییر دهند که به پوست شما آسیب وارد نکند از اثر آن در از بین بردن ریشه موها کاسته می‌شود.

باید توجه کنید اگر پوست شما سفید است اما در نواحی از بدن مثل پاها یا دست‌ها رنگ پوستتان تیره‌تر است باید مرکزی را انتخاب کنید که دستگاه‌های متنوعی داشته باشند زیرا دستگاه الکساندریت برای این نواحی که تیره‌ترند مناسب نیست حتی اگر پوست واقعی شما سفید باشد و این نواحی بطور موقت مثلا به دلیل در معرض آفتاب قرار گرفتن تغییر رنگ داده باشند.

جمع بندی: دستگاه الکساندریت برای پوست‌های سفید و روشن و موهای نازک تا متوسط مناسب است.

حتما بخوانید: چگونه از ابتلا به ویروس HPV و زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

دستگاه لیزر با فناوری دایود (Diode Laser)

دستگاه لیزر با فناوری دایود برای پوست‌های روشن تا متوسط طراحی شده است و اگر کمی پوستتان تیره است این دستگاه برایتان مناسب است اما برای پوست‌های قهوه‌ای یا کاملا تیره مناسب نمی‌باشد. همچنین اگر شما موهای ضخیم و تیره دارید این دستگاه انتخاب مناسبی برای شما است.

جمع بندی: این دستگاه برای پوست‌های روشن تا متوسط (سبزه متوسط) و موهای نازک تا ضخیم مناسب است.

دستگاه لیزر با فناوری ان دی یاگ (Nd-YAG Laser)

این دستگاه لیزر بطور خاص برای پوست‌های برنزه و تیره طراحی شده است.

حتما بخوانید: کیست تخمدان چیست؟ آیا کیست تخمدان باعث ریزش مو می شود؟

تعداد دفعات و جلسات لیزر برای رفع موهای زائد:

بعد از آنکه با دستگاه متناسب با رنگ پوست و ضخامت موهایتان آشنا شدید در این قسمت به بررسی تعداد جلسات مورد نیاز برای رفع موهای زائد خواهم پرداخت تا بهتر بدانید چه وقت باید انتظار نتیجه داشته باشید و همچنین از نظر بودجه بررسی لازم را انجام دهید. دقت کنید قبل از شروع به درمان از نظر بودجه و زمان بندی و تعداد جلسات بررسی کامل را انجام دهید تا بین جلسات وقفه‌ای ایجاد نشود تا نتیجه مناسب را مشاهده نمایید.

بطور کلی حداقل 4 الی 6 جلسه لیزر برای افراد با تراکم موی کم مورد نیاز است. تعداد جلسات با توجه به پرمویی می‌تواند تا 10 جلسه نیز افزایش یابد. همچنین قسمت‌های مختلف بدن نسبت به درمان با لیزر واکنش متفاوتی دارند مثلا موهای زیر بغل به مدت و جلسات کمتری نیاز دارند تا از بین بروند.

به طور میانگین تعداد جلسات برای افراد با تراکم موی کم تا متوسط از قرار زیر است:

لیزر پاها: 6 الی 8 جلسه

لیزر صورت: 4 الی 6 جلسه

لیزر زیر بغل: 4 الی 6 جلسه

لیزر بیکینی: 6 الی 8 جلسه

فاصله بین جلسات چقدر است؟

فاصله بین هر جلسه تا جلسه بعد معمولا 4 الی 6 هفته است و بعد از تکمیل تعداد جلسات توصیه می‌شود هر 6 ماه یکبار با انجام یک جلسه آنرا تمدید کنید تا زمانی که موها کاملا از بین بروند و اگر بعدا مجددا مشاهده کردید موها روییده می‌شوند قبل از ضخیم شدن یک جلسه دیگر عمل لیزر را انجام دهید.

چه مدت بعد از اولین جلسه لیزر باید انتظار کاهش موها را داشته باشید؟

از آنجا که لیزر ریشه موها را هدف قرار می‌دهد موها فورا از بین نمی‌روند از چند روز تا چند هفته بعد موها شروع به ریزش می‌کنند. ممکن است بعضی از افراد که ریشه موهای قوی دارند بعد از جلسه اول تغییری را احساس نکنند که از جلسه دوم به بعد شاهد کاهش موها خواهند بود.

آمادگی قبل از جلسات لیزر:

1 الی 2 روز قبل از مراجعه موهای قسمت‌های مورد نظر را اصلاح کنید.

4 الی 6 هفته قبل از لیزر وکس یا اپیلاسیون نکنید.

قبل از لیزر آفتاب نگیرید. چون حساسیت پوست بالا می‌رود و توصیه می‌شود 3 هفته قبل از لیزر از برنزه کردن یا آفتاب گرفتن خودداری کنید.

اگر به هر دلیلی دچار حساسیت پوستی، آفتاب سوختگی، تاول و ناراحتی‌های پوستی می‌باشید زمان لیزر را به بعد از بهبودی کامل موکول کنید.

از مصرف آنتی بیوتیک‌ها 24 ساعت قبل از لیزر خودداری کنید زیرا منجر به حساسیت پوست شما به نور لیزر می‌شوند و خطر سوختگی افزایش می‌یابد.

از مصرف قهوه، چایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند نوشابه‌های انرژی‌زا 4 ساعت قبل از لیزر خودداری کنید چون باعث افزایش تحریک پذیری پوست می‌شوند.

24 ساعت قبل از لیزر از نوشیدن الکل خودداری کنید.

قبل از جلسه لیزر استحمام کنید که نیازی نباشد بعد از جلسه داشته باشید. بعد از لیزر توصیه می‌شود تا 24 ساعت از استحمام و استفاده از لیف و شوینده خودداری کنید زیرا پوست حساس و مستعد التهاب است.

مراقبت‌های بعد از جلسه لیزر:

24 ساعت بعد از لیزر از قرار گرفتن پوستتان مقابل آفتاب خودداری کنید و در روزهای بعد حتما از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده نمایید.

اگر بعد از جلسه لیزر احساس درد کردید از کمپرس سرد استفاده نمایید.

اگر دچار التهاب، قرمزی و خارش پوست یا  هر نوع حساسیت شدید از ژل و کرم‌های حاوی آلوئه ورا استفاده نمایید. روزانه 2 الی 3 بار مصرف شود.

بعد از لیزر تا 24 ساعت از حمام کردن به ویژه با آب گرم خودداری نمایید و از لیف و مواد شونده استفاده نکنید.

بعد از لیزر توصیه می‌شود مکمل امگا 3 و ویتامین E به مدت چند روز مصرف نمایید، خواص ضد التهابی دارند و باعث بهبود وضعیت و سلامت پوست می‌شوند.

با مشاهده هر گونه عارضه حتما با پزشک کلینیک تماس بگیرید.

معایب احتمالی لیزر موهای زائد:

هزینه بالا: جلسات لیزر موهای زائد معمولاً هزینه بالایی دارند.

درد و ناراحتی: برخی افراد می‌توانند احساس درد و ناراحتی حین انجام جلسات لیزر موهای زائد کنند.

حساسیت پوستی: بعضی از افراد ممکن است به علت حساسیت پوستی نسبت به لیزر دچار التهاب پوستی شوند.

نتایج متغیر: عوامل مختلفی مانند نوع پوست، رنگ موها و عمق ریشه‌ها می‌توانند نتایج لیزر را تحت تأثیر قرار دهند و موجب تغییر در نتایج نهایی شوند.

نیاز به جلسات مکرر: برای کسب نتایج مطلوب، احتمالاً نیاز به جلسات مکرر لیزر موهای زائد وجود دارد که ممکن است زمان‌بر و آزاردهنده باشد.

با توجه به معایب مذکور، ممکن است لیزر موهای زائد برای همه افراد مناسب نباشد و بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، مزایا و معایب این روش را با یک پزشک متخصص بررسی کرده و سپس تصمیم گیری نمایید.

توصیه پایانی:

حتما در یک کلینیک مجوزدار اقدام به لیزر نمایید. لیزر موهای زائد و استفاده از دستگاه‌های مربوطه نیاز به آموزش تخصصی و تجربه دارند که اگر توسط فرد غیر متخصص انجام شود می‌تواند براحتی موجب آسیب به پوست شما شود.

امیدوارم که این مقاله، اطلاعات کامل و جامعی ارائه داده باشد  تا مخاطبان علاقه‌مند به حوزه‌ی زیبایی و آرایش با روش لیزر موهای زائد آشنا شده باشند و تصمیم‌گیری مناسب‌تری در انتخاب روش مناسب برای از بین بردن موهای زائد خود داشته باشند. همچنین، امیدوارم که این مقاله به افزایش آگاهی عمومی درباره‌ این فناوری کمک کرده باشد.